FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller med om att folk idag är så lätta att ta saker som "äh, vad är så speciellt". Det ÄR mycket speciellt att få ett sådant här besök. Man kan förminska det så mycket man vill, men det är en ära och grymt bra för Sverige att få ett sådant här besök. Det ökar uppmärksamheten på Sverige och ger mer (fri)handelsmöjligheter!
Och att det flytit så väl utan en hicka, bra jobbat av Sverige! Hade gärna åkt o sett skiten på riktigt men fick nöja mig med Live-sändningarna. ![]() Btw, flög nyss hem från Amsterdam (LaraconEU) och hade gärna bytt ut det planet mot Airforce one ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Precis, Air Force One är häftigt, både som fenomen, rent tekniskt och vad det står för och betyder och vem den bär. Den som tycker att "vad är det för speciellt med det där" är klart färgad av svensk jantelag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här i byn har försvaret flygplatsen som utskeppningsplats + att Atlas Copco får ner ryska Antonovs då och då. Det är coolt. Typ AN-24.
När det gäller Obama så var det fantastiskt. Bush var här för drygt tio år sen men det var väl ett EU-möte då som gjorde att han kom. Inte alls samma ståhej (minus upploppen). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Airforce One är helt klart mäktig och speciell. Den flyger världens mäktigaste man, och hans besättning. Planet är speciellt både på utsidan och insidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Speciell, absolut. Men det var det där med häftig, imponerande osv som inte fastnade hos mig. Men det verkar vara mode att ägna tiden och energin åt oväsentligheter. Svenska tidningar verkar t o m piggare på att skriva 5 gånger mer om säkerheten runt besöket än dess faktiska betydelse, anledning, syfte och innehåll.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag var på Landvetter och skulle med ett flyg till Spanien när George W. Bush skulle lämna Sverige.
Vår flight blev drygt 2,5 timmar sen(satans jävel!) på grund av alla avspärrningar och allt ståhej kring det där, så nog var det en ganska big deal även då. Vi kunde se planet komma in när vi satt i terminalen. Planet i sig är väl inte så speciellt det är väl mer "lasten" och symboliken som gör det speciellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot var det första gången i världshistorien som en sittande amerikansk president kom till Sverige för ett bilateralt möte (När George W Bush var på besök så berodde det på att han var med på ett EU-möte och Sverige råkade vara ordförandeland just det halvåret). Detta var dock inget officiellt statsbesök eftersom det är det kungen som är "the-top-dog" för eftersom han är statschef. Nu fick kungen vara med på ett hörn i alla fall. Men markeringen var att det var mindre parad än när Portugals överhuvud kommer härnäst (på ett officiellt statsbesök lett av statschefen kungen). Så i princip vad detta ett möte där Barack Obama hedrade Raoul Wallenberg (ger nog många judiska röster i USA, då Raoul räddade många judar i Ungern). Samt en chit-chat-middag med de nordiska regeringarnas representanter. Inga traktat skrevs under men det blev två kommunikéer (en Svensk-amerikansk och en Nordisk-Amerikansk), det var väl i stort sett vad som hände. Jag tror mötet i största grad var menat som en örfil åt Putin för att han har gett en tillfällig fristad för Edward Snowden. Så Sverige kan väl tacka Putin och Edward Snowden för vårt celebra besök. Jag drabbades också av de enorma avspärrningarna då pulsådern (E4) i norra Stockholms län var avspärrat, samt Stockholms Hjärta mitt i stan. En Polis hade glömt sin skarpladdade pistol på damdoan på Hotellet som presidenten bodde på. En Secret Service Agent hade glömt sin "Badge" på toaletten på McDonalds. En psykiskt sjuk man hade försökt ta sig förbi avspärrningarna, men blev stoppad av polisen. Det var väl det mest dramatiska som hände. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-09-06 klockan 05:58 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|