FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Givetvis pågår arbetet i den övriga utvecklingen, men man har en uppsättning binärfiler som ska med i n viss release som inte får ändras. Du får tänka på att det är många personer involverade (både utvecklare, kravställare, produktionstekniker, supportpersonal m.m.) alla måste vara synkroniserade på samma kodbas. Om något ändras så måste hela testet göras om från början. Därför vill man ha järnkoll på detta. Citat:
Python är ju trots allt betydligt trevligare än PHP och Ruby betydligt trevligare än Python. Även om Python och Ruby i övrigt har snarlik syntax. Jag upptäckte dock att Python har ändrat Syntax så man måste sätta ut paranteser på print(), i alla exempel jag hittar på internet så har man INTE parenteser så i stort sett ingen exempelkod funkar utan handpåläggning. Nåväl jag ska inte klaga så mycket på Python för jag håller på att testa språket. Jag har laddat ner Open Cobol (som stöder både Cobol 85 och Cobol 2002, men tyvärr har jag ingen körbar version i Windows-miljön (man måste sätta upp och kompilera med MinGW eller GCC och det har jag inte orkat, det är en massa inställningar man ska göra innan man kan kompilera och just nu orkar jag inte med det). Jag har kör den binära i Ubuntu och det funkade ju klockrent. Det finns en gigantisk kodbas med installerad Cobolkod som är i produktion, främst inom stora företag som Banker, försäkringsbolag, myndigheter, stora börsnoterade industriföretag. Dessa proggram rullar på i sina dagliga batchar och har så gjort sedan slutet av 1950-talet/början av 1960-talet när de första Cobol-liknande dialekterna dök upp (tror Cobol blev officiellt 1963...). Det kommer ta tusentals/kanske miljontals manår att ersätta den kodbasen... Så de byts ut modul för modul och inte förrän det inte går att köra vidare. Det funkade enkelt att länka ihop en vanlig ANSI C modul i Open Cobol. Jag hittade en bra Tutorial för Python som jag gått igenom och testkört alla exempel. Jag fick bra koll på hur syntaxen är uppbyggd. Enkel filhantering, felhanering m.m. Har inte testat Databasacess med Python ännu. Ruby känns betydligt större (ur teknisk synvinkel) och mer välgjort än både PHP och Python, mycket mer väl genomtänkt objekthantering. Känns som Ruby har betydligt bättre inkasling, arvsmekanismer m.m. Verkar mer okänslig för kolumnspositioner. Har dock inte fått require("namespace") att funka, men Load("filename") funkade bra. Hittade en riktigt bra webbplats ruby-doc.org som har gigantiskt med exempelkod, som jag håller på att traggla mig igenom. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-02 klockan 04:22 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|