Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Rails har haft sin glory time och tur är väl det. Snabbjobbat språk som nog är det språk som lett till flest kompletta rewrites i andra språk av alla webbspråk. En väldigt farlig väg att gå.
|
6 år som Rails-utvecklare (och f.d PHP-utvecklare) så kan jag inte riktigt hålla med. Jag skulle säga att Rails (speciellt för startups och mindre projekt (< 10 miljoner rpm)) (nästan) alltid är rätt väg att gå. Det tar en bråkdel av tiden att sätta upp en fullt fungerande, testad applikation efter alla konstens regler. Visst, Ruby är väldigt långsamt, men det är sällan där flaskhalsen sitter då en bråkdel av laddningstiden ligger i exekveringen av backendspråket.
Visst, nöjer man sig med att testa sin kod i produktion, uppfinna hjulet på nytt, copy-n-pase:a kod (för ni har väll fortfarande ingen fungerande pakethanterare?) och skriva spagettikod så är säkert PHP de rätta valet.
Jag säger inte att det inte går att skriva välstrukturerad kod i PHP, snarare att community:t är helt upp åt väggarna åt hel*ete. I slutändan blir du som de du umgås/jobbar/får hjälp av.