FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Själv föredrar jag generellt att hålla mig borta från SPs av främst 2 anledningar. - Lättare byggprocess och inget extra att tänka på vid förändringar i affärslogik utan förändringar i databasstruktur (vilket iallafall under mina 15 år med webb varit mycket mycket vanligare). - Snabbare utvecklings i ett välutvecklat scriptspråk vilket leder till fler personer med kompetens. Och alternativen är inte SPs eller en sträng i ett scriptspråk. Query builders, content repositories, ORMs osv finns bibliotek för i alla språk. Vidare vet jag inte huruvida det är så etablerat som best practice generellt i .NET. Använder du entity framework t ex är det väl snarare tvärtom (går att använda men är manuellt extrapill, tror jag?). Och det är väl ändå välanvänt?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men givet att man vill använda ren sql är det väl endast Sp eller sträng sql som gäller,eller Vyer. Citat:
Men har man SQL direkt i c# koden brukar en del tycka det är rätt illa. Säker delvis p.g.a att det krävs omkompilering av Visual Studio projektet för att ändra sql:en. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ett nytt problem nu.
Koden för att få "total_power" ifrån enskilda spelare fungerar bra. Men nu har jag en tabell med en lista på spelare där jag måste räkna ihop allas "total_power" till en enda stor summa. Vi kan kalla den "MEGA_TOTAL_POWER". Jag tror att man någonstans skall lägga en s.k. sub-query? Här är mitt försök vilket ger mig ett felmeddelanden som jag inte kan förstå: PHP-kod:
PHP-kod:
PHP-kod:
http://www.sqlteam.com/article/aggre...ed-sub-queries Senast redigerad av secag den 2013-04-15 klockan 22:13 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|