FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När jag kör WhoIS på en domän, t.o.m iis, så får jag antingen att domänen är ledig, eller att den ej är giltig/spärrad.
Det finns content på domänen i fråga, doch har de lagt ner den tjänsten, och den ägs av ett webhotell/domänregister. När jag söker efter domänen hos dem så står det bara att den är reserverad. Hur fungerar detta, och kan jag få tag på domänen på något sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att du söker på iis.se förutsätter att det handlar om en .se-domän. En reserverad .se-domän innehåller inget content, vilket sannolikt innebär att du klistrat in en domän och fått med ett extra mellanslag eller liknande tecken - vilket då kan resultera i ogiltig/reserverad domän vid namnslagning. Om domänen ifråga har content, så har den en innehavare. Hur du söker innehavare verkar du redan veta - om du får tag på kontaktuppgifter styrs av ifall det är en privatperson (dolda uppgifter) eller ett företag.. Hittar du inte kontaktuppgifter, så kan du kontakta administrerande registrar och fråga om de har lust att skicka vidare ett meddelande till deras kund - vissa registrarer hjälper till med detta - andra inte.. Oavsett - Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Någon idé? Vågar inte skriva ut domänen, ifall någon kommer på hur man reggar den och gör det före mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Registrarer får väl inte äga en domän?
Om IIS säger att den är ledig så är den nog det. Har du försökt registrera den hos CN, Binero, Loopia mfl? Tex Loopia reserverar domänen innan den är betald så den kan visas som upptagen fastän den är ledig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Den är väl reggad hos registraren men inte betald och därför ligger i någons konto där, men är de facto inte registrerad. Regga hos annan registrar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ztream, kika PM.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
det är en länsdomän vad jag kan se.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
https://www.iis.se/docs/Villkor-och-...C%88r-.se_.pdf
Ja jonny registrerade www.a.se vilket är likvärdigt med blablabla.a.se då www som prefix för länsdomäner ej var spärrat. Det verkar det vara nu dock. Det innebär dock inte att man äger a.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Verkar fungera att registerera länsdomäner genom NameISP. Tack för länken och förklarning!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|