FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå
![]() En kund till mig har efterfrågat funktionalitet för att läsa ut lite mer avancerad statistik från ett system som vi har byggt åt dem. Vi var väl lagom pigga på att utveckla något sådant själva, och tänkte att en Excel-lösning nog hade varit bäst för alla parter. Så nu har vi skapat en vy i MySQL som vi sedan låter Excel importera data från (via insticksprogram från MySQL). Så långt inga problem. Dock så trodde jag att mina Excel-kunskaper var bättre en de faktiskt var... Blad 1 heter "data", det är här vi ska hämta information från. Här finns bland annat en kolumn som heter "Kommun". Nu vill jag skapa en graf som visar hur många jobb (varje rad i "data" är ett jobb) som finns i respektive kommun. Hur gör jag det? Jag stöter på två problem. Det första är att den vill att jag ska välja ett dataområde, typ A2:A3000, men jag vill egentligen inte specificera var den sista raden är då det kommer att utökas efter hand. I Google Docs kan man bara skriva A2:A men det verkar inte fungera i Excel. Det andra problemet jag stöter på är att den inte grupperar ihop kommunerna och räknar antal instanser av dem, utan varenda rad blir en ny "bar" i grafen. Jag vill ju att den ska "gruppera" ihop utifrån kommun-kolumnen och visa antalet förekomster av varje kommun. En annan fundering jag har, det finns ju goda möjligheter att filtrera mitt data, men går det att även graferna tillämpar de filter som jag slagit på? Den döljer ju egentligen bara raderna som filtrerats bort. De finns ju fortfarande där och graferna räknar med dem... Tack på förhand ![]() |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|