FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har sett att det skett en del försäljningar av webbplatser här på WN. Dock undrar jag hur stora sidor ni eller någon annan lyckats sålt här på WN?
Hur stor är köpkraften? Vad använder ni för andra kanaler när ni ska sälja webbplatser som beräknas gå för 100k + ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tänker främst på följande när jag säljer en sida:
- intäkter per månad, är det över 10k SEK så tycker jag man borde ta mer än den vanliga 12xmånads inkomst - utgifter per månad - tid som behövs för underhåll sidan - besökare antal och statistik överlag - nische, en sida i hälsonischen säljer bättre än recept sida (nu får man räkna in andra saker också i försäljningen här men du förstår säkert) - domän, ju "bättre" domän desto mer pengar får du för den Lite saker som jag kom att tänka på just nu iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Många utgångspriser här på köp o säljforumet är helt orealistiska då de räknar intäkten som grund för en värdering. Så gör man inte i något sammanhang inom företagsvärdering. Jag har bara sett några enstaka med realistisk värdering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Arbetar man hemifrån/från ett café/bibliotek/lokala parken så spelar kostaden för lokalerna som säljaren har ingen roll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Oftast så räknar man intäkter och då har man redan dragit bort serverkostnad och domän eller så skriver man det bara. Så vadå liten eller ingen relevans för priset? Du kan ju inte värdera en tom sida till låt oss säga 50 000:- när en affiliate sida som omsätter 2000:- per månad per automatik kanske säljs för eller runt samma pris. Ibland förstår jag inte hur du tänker. De flesta sidor som säljs här behöver man inte ens göra större analyser för som du alltid brukar göra. Oftast är det någon som sitter hemma som har gjort sidan, server och domän kostar inte mer än 500 per år totalt och nu gör jag grova beräkningar. Då behöver man inte ha med lön, personalkostnad och allt sånt som du tänker på oftast. Allt behöver inte vara avancerat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Man måste skilja på köparens olika syften och kan inte dra alla över en kant. Bara min åsikt i diskussionen :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om det gäller internationella sajter så finns t.ex. Flippa och de större internationella forumen. Vet man vilka köparna kan tänkas vara så kan man pröva att kontakta dessa direkt.
Det finns ett gäng medlemmar på WN som inte har några problem att betala 100k eller mer för en webbplats men det är ju långt ifrån säkert att de gör samma värdering som du själv fördenskull.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att det går att hitta bra kontakter för att sälja/köpa sidor här men köpkraften har nog inte så mycket med hur många affärer det blir. Snarare hur mycket man litar på säljaren/köparen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hehe, missade vad du menade med din sista mening Legendarisk. Trodde det stod vilka saker tar ni med när ni ska sälja webbplatser...
Ibland har man för bråttom.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|