FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan beror det på prestandan på servern, tror iptables med okej cpu klarar hantera en hel del paket med korrekta regler. Du kan använda iptables för blockera size på UDP paket, även antal PPS/s per IP du ska tillåta. Genom analysera trafik från en MC klient så kan du se var som är normalt PPS samt size på UDP. Sedan kan du lätta filtrera ut avvikande mönster. En DDoS lär generera mer PPS per IP än en normalt klient gör, och hela botnät lär troligtvis använda exakt samma size på UDP paketen. TTL kan dock skilja beroende vilka OS botnätet kommer ifrån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
|
Citat:
Dock har du en fördel om botnät skickar från flera portar hela tiden från samma IP, vilket är helt avvikande mönster från hur en normalt MC klient funkar. Vilket du i praktiken kan bygga ett filter som från det mönster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
något sådant, du får köra tcpdump för kolla längden på udp paketen. Dock bör du köra output till fil på servern och inte ut till console. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När jag skrev tcpdump så börjades SSH-fönstret spammas och det höll på så tills jag manuellt stängde ner fönstret. Lenght står som 0 på allt jag kunde se. Vad ska jag göramed tcpdump?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Citat:
Du har 2 length från tcpdump, ena totala length räknat med allt. Dock har du endast syn / ack etc visas ena length som 0 i tcpdump då du har 0 data på TCP. Exempel: 20:01:50.529322 IP (tos 0x0, ttl 61, id 1439, offset 0, flags [DF], proto TCP (6), length 64) XX.XX.XX.190.59066 > XX.XX.XX.148.ntp: Flags [S], cksum 0x9abf (correct), seq 959303670, win 65535, options [mss 1268,nop,wscale 4,nop,nop,TS val 1135168592 ecr 0,sackOK,eol], length 0 Ett synpaket, där visas det 0 som ena length då det inte var någon data i TCP paketet, men totala längden för IP paketet är 64. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag funderade lite och tänkte: Servern kanske är superenkel att DDoSa i nuläget och det kanske är det främsta problemet? Det är lätt att hysa respekt för attackerna man blir utsatt för och tro att de är otroligt stora när de i själva verket kanske inte alls är stora i storlek om man jämför med andra attacker.
Vad tror ni rent spontant om att uppgradera till 1gbps och tillämpa de iptables-regler patrikweb snackat om? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Citat:
Hur hårt belastas din server när du attackeras idag? Det är inte så att din server kryper på knäna för att den swappar ihjäl sig? Då spelar det ingen roll hur mycket bandbredd du kastar på den.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Menar exempelvis en attackarad apache server kan ju sluka massa cpu minne, medan filtrerar du paketen blir det nästan 0 om man kör optimering av filter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|