FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har sökt på Google och det hjälper inte mig. Förstår mig inte på Poedit, vill bara kunna skriva in mina strängar någonstans. Det går inte. Och allt jag hittar på Google är typ Wordpress.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
1. Skapa en .po i en textredigerare, vilken du väljer är helt upp till dig (vi, nano, emacs, notepad...). Filen skall innehålla 2 saker (msgid samt msgstr), den ena är texten i ursprungsspråket och den andra översättningen. Se yapig po filen. 2. Kod:
pocompile <.po fil> <.mo fil> Det är inte svårare än så! Jag hittar hur många tutorials som helst i ämnet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
ganska bra tutorial
http://phpmaster.com/localizing-php-applications-1/ Annars kan du ju alltid använda en databaslösning med texter http://www.gsdesign.ro/blog/multilan...sign-approach/ Det kan vara att föredra i ditt fall att bara ha en enkel tabell med texter om du bara ska göra en enkel lookup mot en key och ett language <?php echo Translate("unik_text_nyckel") ?> (Givet då att språk valet hanteras i "Translate" funktionen) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tabell Kategorier (KatID, KategoriNamn) KatID=1, Kategorinamn= Bilar KatID=2, Kategorinamn= Båtar Tabell Sprak (LangID, SprakNamn) LangID=1, Spraknamn= Svenska LangID=2, Spraknamn= Engelska Tabell KategoriSprak (KatID, LangID, Namn) KatID=1, LangID=1, Namn= Bilar KatID=1, LangID=2, Namn= Cars KatID=2, LangID=1, Namn= Båtar KatID=2, LangID=2, Namn= Boats Sen kör du bara select Namn from KategoriSprak where KatID=1 and LangID=1 för Svenska bilen respektive select Namn from KategoriSprak where KatID=1 and LangID=2 för Engelska bilen. E du effektiv skapar du en storeproc med langID=1 som default, så blir det svenska om du inte skickar med något annat... Självklart sätter du nycklar och indexerar LangID och KatID i alla tabellerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Kommer nog använda danjels tips. gettext vill jag inte ge mig in på i detta projekt. Då jag endast behöver sidan på 2 språk så känns databaslösning som det bästa alternativet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|