FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte bara kolla vad folk använder för programmeringsspråk alternativt ramverk när ni utvecklar för webben? Jag har själv under många år använt PHP med ett eget MVC ramverk men på senare tid fått upp ögonen för typ Python eller java (jsf).
Så jag tänkte bara kolla statusen där ute i övriga Sverige vad som används, är det PHP/ASP (.net) som gäller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alltid varit sugen på Python + Django, men .. aldrig tagit mig tid att lära mig. Så här är det PHP + eget ramverk (inte MVC, då nästan alla projekt är för små för att vinna något på det).
Om jag inte haft det egna ramverket så hade Zend varit mitt förstaval för PHP. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kör endast PHP numera på serversidan efter att ha börjat med .NET. Har ett eget ramverk som grund som kan användas med eller utan mvc. Rekommenderar annars Symfony. Det är flexibelt och man kan enkelt bygga sin egen variant med endast de delar man vill använda.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bytte från Klassisk ASP till Python och Django för c:a 2,5 års sedan. Har inte tittat tillbaka sedan dess.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kör bara Ruby on Rails just nu. Gillar't
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Microsoft .NET Framework har ju MVC4 numera om du gillar MVC-stilen, de har även bytt från ASP till Razor engine, du kan välja mellan C#, VB.NET eller F# (funktionellt språk som gillas av matematiker) från MS, finns en rad andra tredjepartslevarantörer.
Använder man Visual Studio IDE så får man med intellisense som är hyfsat pratiskt när man kodar. Man kan koppla till ramverket Telerik men jag har aldrig funnit behov av att använda det. Ajax Toolkit använder jag dock. Sen brukar jag köra ADO.NET (över OLEDB) mot databasen. Eller om man jobbar med databaser över internet så brukar jag köra med Webservices, finns mycket stöd för det i Visual Studio och .NET Framework. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ren PHP med egetutvecklat CMS och ramverk. Enkelt att återanvända i andra projekt. Mycket nöjd över valet!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Härligt att höra alla svar. För egen del är jag sugen på att byta till Python och django. Låter onekligen intressant!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Codeigniter, Memcache, PHP.
|