FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar. Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar. Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer. Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt (som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer). Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till.. (men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..) Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej. Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE. Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst. Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning". Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support. Och när du skriver Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|