Kom ihåg mig?

Eget kapital i EF

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-01, 11:09 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Konto 1930 är ju bankkontot, där ska du bara bokföra verkliga transaktioner på bankkontot.

Årets resultat har du på konto 8999.

Så här gör jag i ett aktiebolag eller förening:

Steg 1:
Vid bokslutet ska du föra över årets resultat från 8999 till ett konto som heter endera "2099 årets resultat" per den bokslutsdagen dvs 2012-12-31, då kommer det att synas när du skriver ut balansrapporten. Men du ska i detta steg först sätta av maximalt till konto "2050 Expansionsfond" för då kan du skjuta upp beskattningen på de pengarna i flera år" Det som blir kvar ska tas upp på "2099 årets resultat" och blir då föremål för beskattning.

Steg 2:
Sen ska du den 2013-01-01 föra över saldot på "2099 årets resultat" till kontot för "2098 förra årets resultat".

Steg 3:
Sen när man i en förening eller aktiebolag har haft sitt årsmöte eller bolagstämma (som kan ske ända upp till ett halvår efter bokslutsdagen) så tar men ett officiellt beslut hur man ska disponera "2098 förra årets resultat". Då brukar man vanligtvis besluta att föra över "2098 förra årets resultat" till "2010 Eget kapital" eller "2091 balanserad vinst/förlust".

Diverse
I enskild firma är du ju ensam så du kan slå ihop steg 2 och 3 och göra det den första januari 2013. Du kan helt enkelt strunta i att göra steg 2 och i stället föra över "2099 årets resultat" till "2010 Eget kapital" direkt då då den 1 januari 2013.

Kommentarer
Du har även möjlighet att göra avsättningar av en del av "2099 Årets resultat" till Expansionsfonden på konto 2050.

Så skulle nog jag ha gjort. Men jag försöker vara tydlig i bokföringen och bokslutet, och jag är inte van att bokföra enskild firma, däremot har jag erfarenheter av Aktiebolag och idéella föreningar.

"konto 1930 Bankkonto" ska du bara bokföra när du verkligen gör inbetalningar /utbetalningar från bankkontot, så det måste VISMA fattat fel.

Jag skulle inte använda begreppet "egen insättning" för det kan misstolkas för att vara en insättning på bankkontot, men du kanske egentligen menar att du tillför "eget kapital" genom att exempelvis göra ett utlägg för firmans räkning, då bokförs det som "egen insättning" på bokföringkonto "2018 Egna insättningar" men bankkontot är inte involverat utan du bokar det mot ett inköpskonto under klass 4 för varor eller klass 5-6 för övriga kostnader. Alternativt att du bokar in inköpet av lagertillgångar på ett klass 1-konto.

Länkar angående avsättning till expansionsfonden i enskild firma:
Verksamt.se:
http://www.verksamt.se/portal/web/gu...Fcl8cAodiEAAvA

Tidningen Driva eget:
http://www.driva-eget.se/periodiseringsfond

Skatteverket, Skatteregler för enskild näringsidkare 2012:
http://www.skatteverket.se/download/...16svartvit.pdf

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-01 klockan 11:19
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017