FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att man om oinvigd gör fel när man laddar ner bilder från en sida som erbjuder dessa gratis och därmed tror att dessa är legitima bilder är relativt förståeligt. Det bör domstolen ta hänsyn till om det skulle gå så långt. Det som är mindre förmildrande i sammanhanget är att du driver näringsverksamhet i enskild firma och därmed per automatik får anses ha ett större personligt ansvar. Bekräfta att det faktiskt är Getty Images du har att göra med innan du bestämmer dig för hur du ska gå vidare. Om det verkligen är det tycker jag du ska förklara läget helt enkelt och eventuellt erbjuda dig att betala en mindre del.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ringde en juristrådgivning idag som sa att då det är enskild firma jag har som inte är försäkrad kan kostnaderna bli uppåt 100 000 kr om jag förlorar, vilket jag troligen gör då jag gjort fel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Ta bort bilden och avbryt all kommunikation med dem så löser det sig. Svara endast på en stämning.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker du gör som så att ta bort bilderna från din sida och låt det vara sen. Visst dom kanske har en skärmdump att bilderna varit på din sida men tror inte det är någon hållbar bevisning eftersom de kan ha klistrat in bilderna i efterhand. Att den svenska representanten inte vill lägga sig i ärendet tycker jag visar på att dom bara försöker lura dig på pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Helt galet orimlig summa. Förstår ju att de vill ha betalt för bilder de har licens på men att jaga små aktörer på detta sätt är ju bara löjligt. Hoppas det löser sig för dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Man kan ju tycka vad man vill, summorna kanske framstår som orimliga i era ögon, men det är ju inget konstigt att det springer iväg lite.
Ger man tusan i att använda vad som är någon annans så är det ju så att man slipper krav. När du försökt prata med dem och de är helt kallsinniga så tycker jag som jag skrev innan - meddela dem "See you in Court" så får du veta om de menar allvar och risken du står är den samma.
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2013-01-25 klockan 13:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad finns det för koll på den här branschen egentligen? Har sett exempel på bilder som har haft licens på flera sidor och även legat på typ flickr liknande sidor. Inte så skoj om man hittar en bild på en flickr liknande sida, hänvisar dit och sedan får smaka känga av de andra som har licensen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer att man är skyldig att kolla varenda bild/film man laddar ner till sin dator innan man gör det. Men om en sida skriver att bilden är gratis känns det ju som att man har kollat upp det. Eller förutsätts det att man i praktiken tagit kt med själva fotografen? Känns som att den sidan borde bära ansvaret då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Råder ju sådan galen okunskap om vad man får och inte får göra bilder man hittar via Google.
Är ju långt ifrån alla på hobbynivå / bloggare som har koll på läget. Och när nu bolag som dessa börjar jaga dessa små aktörer med galna krav är det bara att beställa en kamera och ta egna bilder! :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|