Kom ihåg mig?

Rasistiskt eller ej... Men nu får dte fan räcka!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-17, 01:29 #51
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

I ena ringhörnan står avpixlat-typerna som mår dåligt för att negerbollarna numer kallas chokladbollar (med omtanke för svarta).

I andra ringhörnan står PK-typerna som hittar dolda budskap i glassar (Nogger och 88:an) och pepparkaksgubbar.

Personligen fattar jag inte hur de orkar...
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 09:13 #52
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Det som jag tycker är mest pinsammast är de som sitter här och påpekar att de är just neger och judar därför har det klippts bort. Jag vill påstå är det är just de människorna som är fördomsfulla.
Exakt så känner jag med!
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 09:16 #53
Westmans avatar

Westmans avatar

För övrigt tyckte jag faktiskt att den svarta dockan var en av höjdpunkterna och riktigt rolig för sitt uppträdande (direkt rak på sak och lite full i fan till skillnad mot den dumma vita dockan).
Oläst 2012-12-17, 14:44 #54
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Lägg er arga energi på något bättre och något mer relevant. Vi har bra mycket större problem i Sverige än att ett stort mediabolag väljer att klippa i sina egna verk.
Men om vi vänder lite på det hela. Om nu Disney klipper för att det är kränkande mot vissa. Varför tar man då inte bort dvärgarna från Snövit? Spökklumpen från Kalle Anka (han är ju helt svart och begår brott) m.m.. Listan kan göras lång.

Jag har aldrig sett svarta som slavar, det har inte funnits under min tid. Däremot blir jag väldigt medveten om att svarta har varit slavar eftersom jag blir påmind om det hela tiden.

Ett stort mediebolag har gjort mig väldigt medveten om att en brun flicka i kjol är slav?
Att en man med lång näsa är jude? Jag har aldrig sett de människorna som så och absolut inte i en tecknad film som visars en gång om året.

Jag vill påstå att det i längden blir negativ riktning av det hela.

Jag har INTE dömt en endaste människa i denna tråden. Men ni andra har dömt mig till ungefär "Skaffa dig ett liv" - Du är en medelsvensson - Lev med det.

Jag tänker inte acceptera att det görs sådan här ändringar. Jag tycker det är synd att en tradition ska behöva redigeras. Ni kanske är av den yngre åldern och anser att det är skit samma. Jag är 36 och ser fortfarande julen som väldigt speciell och allt som ingår där. Julafton för vår familj är ungefär som att Kalle är knutpunkten till det hela. Man sätter upp tider för mat och dylikt efter när Kalle sänds.

Men jag skiter i att kommentera mer. Tycker det är synd att många är så nedlåtande och bara tar det som "skit samma, 2 sekunder hit eller dit". Att sätta på en DVD är dessutom uteslutet. De hör till att man lyssnar på julvärden och allt som hör till.

/Fridens..
God jul på er iaf...
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 14:49 #55
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Men om vi vänder lite på det hela. Om nu Disney klipper för att det är kränkande mot vissa. Varför tar man då inte bort dvärgarna från Snövit? Spökklumpen från Kalle Anka (han är ju helt svart och begår brott) m.m.. Listan kan göras lång.

Jag har aldrig sett svarta som slavar, det har inte funnits under min tid. Däremot blir jag väldigt medveten om att svarta har varit slavar eftersom jag blir påmind om det hela tiden.

Ett stort mediebolag har gjort mig väldigt medveten om att en brun flicka i kjol är slav?
Att en man med lång näsa är jude? Jag har aldrig sett de människorna som så och absolut inte i en tecknad film som visars en gång om året.

Jag vill påstå att det i längden blir negativ riktning av det hela.

Jag har INTE dömt en endaste människa i denna tråden. Men ni andra har dömt mig till ungefär "Skaffa dig ett liv" - Du är en medelsvensson - Lev med det.

Jag tänker inte acceptera att det görs sådan här ändringar. Jag tycker det är synd att en tradition ska behöva redigeras. Ni kanske är av den yngre åldern och anser att det är skit samma. Jag är 36 och ser fortfarande julen som väldigt speciell och allt som ingår där. Julafton för vår familj är ungefär som att Kalle är knutpunkten till det hela. Man sätter upp tider för mat och dylikt efter när Kalle sänds.
Jag förstår att Kalle Anka har blivit en viktig del av ditt julfirande, den är precis lika viktig i min familj.

Däremot kommer i stort sett allt hat ifrån rädslan för förändring och det hindrar människan ifrån att utvecklas.

Att du inte har förstått att svarta har varit slavar, bara för att du inte har sett det i "din tid" betyder att du är alldeles för opåläst och bör studera din omgivning lite mer. Jag tar som sagt inte illa upp, då det berör mig lika mycket som det berör dig. Däremot finns det människor som tar illa upp och det är det här som Disney har tagit i åtanke. De är ansvariga för vad våra barn lär sig under sin uppväxt, och de vill helt enkelt inte sprida det budskapet!

Det är endast 2 sekunder, din jul kan vara precis lika trevlig som alltid. Gäller bara att ha rätt julstämning och attityd.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 15:58 #56
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
Tycker inte det är mycket att bli upprörd över, scenerna har ju varit bortklippta förr dessutom, så att hävda att det alltid varit så stämmer ju inte
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 16:27 #57
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Intressant att ingen tar upp den tredje dockan som klipps bort...
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-18, 10:17 #58
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Intressant att ingen tar upp den tredje dockan som klipps bort...
Ja det är nog det som mest förbryllar mej också
Men den dockan har väl inget med ursvenska traditioner att göra
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-18, 16:14 #59
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Ja det är nog det som mest förbryllar mej också
Men den dockan har väl inget med ursvenska traditioner att göra
Att ha kvar den svarta dockan hade varit rasistiskt. Men att bara ta bort den svarta dockan, hade också varit rasistiskt. Därför tog man även bort den blonda dockan.

Snurrigt värre, men det är i alla fall min gissning. Man måste tassa försiktigt i en värld där alla kan bli kränkta för allt.

Apropå att vara kränkt så får väl även SF plocka fram saxen snart:
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15947462.ab

I ärlighetens namn så förstår jag inte att Aftonbladet orkar. Jag börjar misstänka att de lyfter sådana här "nyheter" endast i syfte att irritera mig. Jag börjar känna mig kränkt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-18, 17:00 #60
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag förstår att Kalle Anka har blivit en viktig del av ditt julfirande, den är precis lika viktig i min familj.

Däremot kommer i stort sett allt hat ifrån rädslan för förändring och det hindrar människan ifrån att utvecklas.

Att du inte har förstått att svarta har varit slavar, bara för att du inte har sett det i "din tid" betyder att du är alldeles för opåläst och bör studera din omgivning lite mer. Jag tar som sagt inte illa upp, då det berör mig lika mycket som det berör dig. Däremot finns det människor som tar illa upp och det är det här som Disney har tagit i åtanke. De är ansvariga för vad våra barn lär sig under sin uppväxt, och de vill helt enkelt inte sprida det budskapet!

Det är endast 2 sekunder, din jul kan vara precis lika trevlig som alltid. Gäller bara att ha rätt julstämning och attityd.
Nu var det visserligen inte mitt svar men "förstått" och "sett" är inte samma sak, hur vore det med påläsning själv?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017