Kom ihåg mig?

Ditt Största misstag som företagare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-22, 20:47 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Mitt absolut största misstag var att ta på mig ett jobb för en kund som inte hade de ekonomiska musklerna eller viljan att betala ett projekt i storleksordningen 1,5 Mkr.

Mitt bolag (AB) förlorade ca 800 KSEK på det hela, vi fick ut ca 200 KSEK så jag lyckades inte särskilt bra med det projektet. Visserligen lyckades jag avstyra ytterligare jobb för ca 0,5 Mkr, men 800 KSEK minus känns rejält även om jag tidigare hade gjort bra affärer så jag hade likviditeten, men sen var bolaget i princip tomt och det blev besvärligt ett tag efteråt.

Vidare så anställde jag fel personer med min bistande erfarenhet av att anställa så där har jag lärt mig att vara mer kritisk och kräsen, än jag var då. Borde ha anlitat en rekryteringskonsult, åtminstonde för de första rekryteringarna. När man väl vet vad man gör så kan man ta ett större ansvar för det själv.

Ett annat misstag var att jag hade en alldeles för otydlig profil, min verksamhet var för spretig, det betyder att det är svårt att behålla fokus och man blir otydlig mot marknaden, ingen vet vad jag är bäst på. Det gör att det blir svårt att få draghjälp av andra kollegor på marknaden för de blir rädda att man ska norpa deras kunder. Min lärdom är att fokusera stenhård på det man är världsmästare på och leja bort det man är mindre bra på.

Sen så är väl ett annat misstag att jag inte var tillräckligt bra eller intresserad av att vara säljare och marknadsföra min verksamhet. Och när jag började så hade jag ingen aning om vad en affärsplan var för något, det har jag bättrat mig på dock.

Avtalsbiten gjorde jag massor av misstag, man är ju så överens i början men efter ett tag så är man inte det längre.... Skriftliga avtal är min lärdom, INNAN man BÖRJAR göra affärer.

Lita ALDRIG på någon, inte ens på sig själv. Skriv ner och dokumentera egna beslut och överenskommelser, samt de åtgärder man vidtar eller planerar, numera har jag en svart anteckningsbok i fickformat som jag i stort sett alltid har med mig, för mina egna anteckingar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-22 klockan 20:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 21:52 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag tror inte på misstag, men affärsmässigt var det retrospekt inte supersmart att sälja iphonebutiken.se för 67 papp när de omsätter 20M+ idag.

Att de gör det är ju dock pga massa hårt jobb och att de är duktiga, och jag hade antagligen sänkt båda mina butiker i botten om jag behållt den då det sög o jag hatade det.

Dock missbedömde jag iphonetrenden grovt kan man säga

Dock är jag extremt glad att det blev så himla bra och räknar även daniel och kim som goda vänner (hej om ni läser!). Trots allt är det mycket värre att sälja något som går skit ellet dör än tvärtom och det gör mig glad och stolt att allt jag sålt går bättre utan mig (vilket tyder på bra beslut att sälja)

Så nej, misstag finns inte. Lärdomar däremot (underskatta inte steve jobs!)
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 08:17 #13
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Riktiga många bra erfarenheter som alla delar med sig av. Finns ju väldigt många fällor att fastna i som man inte tänker på i början när allt är frid och fröjd

Conny: Har du ett företag idag som du driver? vet att du nämnde i en annan tråd att du har haft ett par stycken genom åren.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 12:21 #14
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Mitt största misstag är att jag varit (och är) för bekväm beträffande utvecklandet av företaget i sig.

Exempelvis när det gäller att söka och attrahera kompetenta och hungriga frilansare, till att faktiskt utveckla idéer som förmodligen skulle gynna lönsamheten märkbart.

Jag är på vissa sätt som många thai är. Man tar saker som de kommer. På gott och ont. ;-)

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-11-23 klockan 12:28
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 13:17 #15
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Dock är jag extremt glad att det blev så himla bra och räknar även daniel och kim som goda vänner (hej om ni läser!). Trots allt är det mycket värre att sälja något som går skit ellet dör än tvärtom och det gör mig glad och stolt att allt jag sålt går bättre utan mig (vilket tyder på bra beslut att sälja)
Seena kompiz!

Håller med, det känns mycket bättre att sälja något som faktiskt fortsätter går bra eller (ännu hellre) ökar.

I-mera går bättre med nya ägaren, vilket är kul
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 17:59 #16

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Riktiga många bra erfarenheter som alla delar med sig av. Finns ju väldigt många fällor att fastna i som man inte tänker på i början när allt är frid och fröjd

Conny: Har du ett företag idag som du driver? vet att du nämnde i en annan tråd att du har haft ett par stycken genom åren.
Jag har startat, köpt och sålt och lagt ner flera bolag genom åren.

Just nu har jag bara ett igång, är lite i valet och kvalet vad jag ska göra härnäst i livet. Filar på en del affärsplaner och räknar fram och tillbaks. Är också engagerad i en idéell förening sedan några år tillbaks.

Men det ger sig väl till slut, man ska bolla lite idéer med förtrogna och testa sig fram.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 18:14 #17
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Har nog lyckats än så länge undgå misstag under dessa åren jag haft en firma här i sverige just pga att jag lyssnat på folk och följt deras råd. Men det känns ju som att man blir knullad av staten pga alla skatter o avgifter :P
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 20:20 #18
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Jag tycker det är väldigt viktigt att lära sig av misstag, framförallt sina egna men även av andras. Det är ju som bekant onödigt att göra om både sina egna och andras misstag om det kan undvikas.

Så vad är ditt största misstag?
1. Att göra affärer med vänner och bekanta. Dont do it!
2. Att inte skriva avtal bara för att motparten är större än mig.
3. Att till en början inte ha med "kill fee" eller annat ekonomiskt straff i avtalet, om det senare bryts av motparten (nej, det är inte "bara" att ta det till tinget).
4. Att inte skicka ut påminnelse i rädsla av att förlora kunden. Bör dock göras med motta om du inte lider stor ekonomisk skada.
5. Att anbuda för lågt i rädsla av att förlora kunden. Det svider månaden senare när du inser att du arbetar för peanuts.
6. Att inte noga kolla kompetensen hos samarbetspartners och underkonsulter.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-24, 17:47 #19
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Att lita på andra.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017