FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Står inför ett ganska krångligt val med att lagra en innestående balans för en webbtjänst.
Ett exempel är att en kund skall ladda på sitt konto med X kr och sedan använda balansen. Dvs. en pott. Det kommer i stort sett fungera som Google Adwords. Men skall även stödja efterfakturering och fastpris. Det måste även stödja flera valutor. USD, GBP, EUR, SEK. Problemet är vilken av följande "lagringsmetoder" för själva krediterna som skall tillämpas. 1. Valutakonto Lagra summan i den valuta kunden handlar. Kontot låses till en valuta. Fördelen med denna är att ex. 1 USD är 1 USD oavsett om valutan går ner eller upp. Kunden betalar in och kunden debiteras efter en prisplan i USD. Nackdelen är en prisplan per valuta, och att hantera flera valutor. Vilket gör att varje produkt måste prissättas gånger fyra. Google Adwords gör på detta sätt vad jag vet. 2. Krediter Fördelen är att det bara finns en "valuta" i backend, dvs. ett poängsystem där ex. 1 USD = 100 krediter. Nackdelen som jag ser det är om valutan går upp och ner så kan den innestående balansen vara värd mer eller mindre över tid. Laddar en kund med ex. 100 USD som ger 10000 krediter och valutan ändras så är krediterna värda mer eller mindre eftersom priset för tjänsten i sig inte ändras. Dvs. tjänsten kanske kostar 10 USD per gång, oavsett hur valutakursen ser ut. Detta kräver att jag måste ändra konverteringen till krediter utefter valutakursen på fyra valutor. Eller har jag fel? Detta system används av många SMS-tjänster. Som Cellsynt och Clickatell. Någon som har input, erfarenhet, tankar kring detta? Senast redigerad av Wojt den 2012-10-24 klockan 17:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju lite på hur det ska fungera när pengar kommer in och när pengar ska ut om du ska ta en valutarisk. I grund och botten är ju dina tankar desamma. Någonstans måste konvertering ske.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kommer sannolikt att drabbas av valutadifferenser hur du än gör.
Så du måste absolut räkna in en valutarisk i din kalkyl. Valutakursen måste du ju ändra dagligen om du ta så lite risk som möjligt. Ett sätt du kan använda för att skydda ditt koncept är att bestämma den valuta du kör med och sen får annonsörer/publisister ta respektive valutarisk, då är du skyddad. Exempelvis om du väljer att ha USD som huvudvaluta så sker det ju omedelbart konvertering vid köp från andra valutor, samt när de ska ta ut pengar. Så i grunden bygger ditt beslut på vilken servicenivå du vill ha. Vill du erbjuda samma service som Google genom att ha olika valutakonton, men att du då tar en reell valutarisk, eller ska du skjuta över det på dina kunder och leverantörer? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|