FAQ |
Kalender |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker det alltid (när leverantören egentligen inte har några faktiska kostnader innan) är dålig rutin att skicka på inkasso (det är aggressivt och direkt kundfientligt), för det går att lösa mycket smidigare med Webbhotellverksamhet. Låt det fungera som tidningsprenumerationer i stället, de påbörjas eller förnyas inte förrän tidningen fått betalt, det är mycket mer kundvänligt beteende.
Mitt förslag på rutin vid nyregistrering: 1 - Vid registrering så erbjuds direktbetalning med kontokort. 2 - Blir kontot betalt med kontokort så öppnas det omedelbart. 3 - Vid önskan om faktura så skickas faktura per mejl direkt. 4 - Kontot öppnas först när fakturan är betald. Vid nyregistrering kan det m a o aldrig bli inkasso. Vid förnyelse: 1 - Faktura (som kan betalas med kontokort eller PG/BG) skickas ut 2 månader före brytdatum. 2 - Är fakturan ej betald 1 månader före brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. 3 - Är fakturan ej betald 1 dag efter brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Kontot disablas, men man behåller innehållet intakt i minst 12 månader. 4 - Är fakturan ej betald 1 månader EFTER brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Men man upplyser om att kontot är pausat. Påminnelse kan även skickas på papper till kontohavarens adress. Upplysning om att kontot raderas 12 månader EFTER brytdatum. 5 - Är fakturan ej betald 11 månader EFTER brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Men man upplyser om att kontot är pausat. Påminnelse kan även skickas på papper med REKOMMENDERAT BREV till kontohavarens adress. Upplysning om att kontot raderas 12 månader EFTER brytdatum. 6 - 1 dag efter raderingsdatum tar Webbhotellet en backup av hela webbplatsens innehåll som man lagrar "forever" och så frigörs utrymmet i onlinedelen av systemet för andra webbplatser. Ett brev skickas till kontohavaren om att webbplatsen har raderats permanent och gjort otillgänglig i onlinesystemet. Vid förnyelse kan det m a o aldrig bli inkasso. Om kunden vill ändra storlek eller konfiguration på kontot så är det bara att göra det, tjafsa aldrig om att "det går inte" för det är bara webbhotellet vilja eller kundfokus som hindrar en ändring och det är bara löjligt oproffessionellt att INTE lyssna på kundens behov. Observera att det är viktigt att webbhotellet skickar brev med webbhotellet som avsändare och inte använder andra företags brevpapper/kuvert. Samma sak gäller avsändare av mejl, man får så mycket relklam och spam som man slänger per automatik så det är viktigt att det verkligen framgår vem den verklige avsändaren är. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-07 klockan 19:28 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|