Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen
Vem har sagt att han skulle slippa det? Finns väl folk som blivit utvisad och får avtjäna sitt straff i hemlandet?
|
Ja, det förekommer att gärningsmän med utländskt medborgarskap får sitta av sina straff i hemlandet. Jag har ingen statistik på det, men jag skulle gissa på att det är mycket ovanligt i det fall att gärningsmannen inte kommer från ett annat västeuropeiskt land.
Det finns många komplikationer som bör sätta hinder. I många fall vill hemlandet inte ha personen tillbaka överhuvudtaget. I andra fall finns det risk att gärningsmannen släpps i hemlandet och inte behöver sitta av straffet. I andra fall finns det risk att gärningsmannen kommer att utsättas för tortyr i hemlandets fängelse, eller att han aldrig släpps ut (vi har haft några sådana skandaler vid avvisningar till Afrikanska länder).
Man kan tycka vad man vill om det. Men döms en person i Sverige, så blir han Sveriges problem och ansvar. Och det skulle förmodligen inte vara helt lätt att följa upp att han får "rätt" straff enligt svensk lag, om han utvisas till Tunisien, innan han har avtjänat straffet.
Men som sagt, jag har ingen statistik på detta, så jag kan ha fel. Det skulle dock förvåna mig mycket om man först utvisas och därefter avtjänar sitt straff och inte tvärtom. I så fall skulle Sverige inte ha någon kontroll över vad som sker med dömda brottslingar.
---------------
Orelaterat, så står det i Aftonbladet att han avser söka asyl i Sverige och att det var i det ärendet som han kom hit från första början. Så det här ska bli mycket intressant att följa. Får han villkorligt och därefter asyl, så lär SD skrälla rejält i nästa val.
Jag tycker inte att ett enskilt missfoster ska få representera invandringen i stort. Men får samma missfoster PUT, så har regeringen förlorat all trovärdighet i migrations- och integrationsfrågor. Nu är dock migrationsverket ökända för att ständigt vända kappan efter media, så det skulle förvåna mig om han fick PUT, oavsett asylskäl. Det verkar ofta vara Aftonbladet och Expressen som bestämmer vilka som får stanna och i det här fallet så tror jag journalisterna dömer till 28-åringens nackdel.