| FAQ |
| Kalender |
|
|
#27 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Inceptionfasen motsvarar begreppet Förstudie och det är vanligt att man har helt egna projekt för det. Det är vanligt att en förstudie aldrig kommer vidare och blir ett system, eftersom det kanske beräknas ge för liten avkastning på investeringen ellr innebär för stor risk. Eftersom man i RUP har inkluderat denna fas i metoden så täcker den en större del av ett systems livscykel än vad SCRUM gör. SCRUM verkar enbart vara inriktad på motsvarigheten till konstruktionsfasen i RUP. SCRUM har inte ens med detta i sitt koncept. I RUP finns även Deployment med, det finns även ytterliagre en fas som kallas maintenance men den brukar inte tas med när man pratar om utvecklingen eftersom den är "förvaltningsfasen" (Men skateverket har enstor och viktig användning av den fasen eftersom de flesta sstem de har lever under så lång tid, men det sker ständiga förändringar). Prototyping är en av hörnstenarna i RUP så att sätta prototyping och RUP i motsats till varandra är helt enkelt en missuppfattning. Jag har även gått på systemutvecklingskurser på universitetet och de har en generel missuppfattning om vad RUP är och hur den fungerar. RUP är by definition mer flexibel än SCRUM för att ta ett exempel. Den lärare jag hade på universitetet förstod inte RUP så vi hamnade i konflikt om just det. Jag har nämligen gått utbildning i just RUP och då specifikt OOAD-kursen (OOAD => object Oriented Analysis and Design) och det kändes pinsamt att de på universitetet hade så dålig koll på en av nutidens mest kända och använda systemutvecklingsmetoder. De använde samma argument som du använder, men det är många utav styrkorna med RUP att den är iterativ, inkrementell, och att man använder prototyping och TIDIGA leveranser, testa de högsta riskerna först m.m. Faserna i RUP beskriver INTE en vattenfallsmodell, det är en helt felaktigt uppfattning. det är iterationerna som är grunden, med leverans av KÖRBARA program vid VARJE iterations slut. Programkod är en artefakt! En artefakt är en leverabel, dvs programkod eller en exekverbar programfil, eller vad som önskas efter varje iteration. Ja fokus ligger på Leveranser av artefakter (dvs i princip körbara program). RUP är dessutom så komplett och flexibelt byggt att det fungerar att skala upp från de minsta appar man utvecklar för mobilen till jätte-bauta-appar för USAs försvarsdepeartements logistiksystem (som i sig är en jätte-bauta-big app, det finns säkert fler som jag inte känner till). RUP bygger dessutom på att ständigt ta in ny kunskap och nya erfarenheter (det är aktiv del av hela konceptet), något som kallas "Best Practises", dvs vilket betyder den bästa kunskap vi känner till just nu. RUP är dessutom en "Systemutvecklingsmodell" vilket INTE SCRUM är, SCRUM är en "projektstyrningsmodell", det finns inte ett ord om HUR man ska bygga ett system i SCRUM. RUP är däremot mycket fokuserad på att beskriva HUR man ska bygga ett system för att det ska bli bra. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-08-19 klockan 04:16 |
||
|
|
Svara med citat
|
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|