Kom ihåg mig?

Migrering City Network

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-09, 11:50 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Tror det bland annat handlade om vissa case som inte kör UTF8 och när de kom över till det så blev det fel av någon anledning. Jag är inte experten här så jag har nog inte svaren. Ville mest förmedla att det finns vissa känsliga delar av migreringen som inte alltid är lätt att garantera med ett script... Du har dock rätt det finns en hel del streck i sanden som måste dras.
Nu är jag nog inte med alls på vad du menar. Om de inte kör UTF-8 i gamla så ska de väl inte heller helt plötsligt köra UTF-8 i nya...? Om kunden gör kodförändringar, byter teckenkodning i databasen eller vad som så har det ju fortfarande ingenting med själva migreringen att göra.

Både Binero och City Network hade utan tvivel kunnat ordna ett script oerhört mycket snabbare (antar att det har mycket med Atomia att göra) men det som är positivt i eländet är att det när det väl blivit klart fungerat mycket smidigt hos Binero. Det som varit mycket tråkigt för befintliga kunder är däremot att ni bägge struntat i att rätta till buggar i de gamla systemen under nästan två års tid. Ungefär som att en webbutik skulle säga till sina gamla kunder att de får handla restlager och utgående produkter i två år innan de får tillgång till det senaste Ett vanligt företag hade aldrig kommit undan med något liknande.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-09 klockan 12:29
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 00:11 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
En del har varit Atomia relaterat och sedan har en del saker legat internt. Vår kära VD är den som har utvecklat systemet i gamla miljön (utom avancerade kontrollpanelen för Linux kunder där vi kör DirectAdmin) och att konvertera från ett system till ett annat är allt annat än lätt fixat när man har så otroligt många kunder, så han har själv mer eller mindre ordnat hela grunden sedan har vi skript som går igenom databaser, filer, e-post osv som vår driftavdelning har lagt ner energi på. Problemet med gamla miljön är att varje server skiljer sig från andra och finns alltid något som måste lagas för varje ny server som vi migrerar. Det är en stor nackdel och det kommer bli underbart när alla kunder är överförda och ligger i en enhetlig miljö.
Det är en mycket bra förklaring. En VD har ju lite annat att sköta utöver detta Att flytta från en väldigt splittrad miljö tar säkerligen längre tid, det köper jag också rakt av. Det är nog där den mesta tiden ligger skulle jag tippa på, förutom själva migreringen i sig som naturligtvis tar sin lilla tid innan alla servrar betats av. Jag är hur som helst helt övertygad om att saker och ting kommer att flyta på riktigt bra både hos er och City Network framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Många kunder har någonstans hårdkodad sökvägar som vi är tvungen att söka upp och ersätta, databasvärdar måste ersättas. Vi har väl ungefär 20+ applikationer som är populära som vi går igenom och gjort en mall utifrån och ersätter vid behov, sedan gör vi vårt yttersta med övrig kod. Då det skiljer sig hos alla kunder mer eller mindre, från 1 till tusentals domäner per konto så skall man då försöka att sammanställa all information till kund.
Visst är det lite jobb där men det går ändå ganska snabbt att fixa passande reguljära uttryck för bara ett 20-tal applikationer. Sammanställningen till kund är väl också ganska enkel och rakt på men den var bra och genomtänkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Sedan att vi har varit otroligt dumma som har gett orealistiska datum. Är något vi får skylla oss själva och vi har skadat varumärket genom att lovat för mycket. Men det är misstag vi aldrig kommer göra om igen och vi är alla människor och misstag kommer ske tyvärr.
Det där uppskattar jag själv enormt mycket som kund, att man är självkritisk och erkänner misstag istället för att som vissa andra bara skylla ifrån sig på olika vis. Alla människor och företag (utom Patrikweb då) gör misstag någon gång, förhoppningsvis lär man sig något av dem så det inte är helt bortkastat och det tror jag ni gjort precis som du säger.

Förhoppningsvis kan ni alla ta lite semester i sommar och komma tillbaka med nya krafter till hösten, lycka till önskar jag er bägge! Även om jag tenderar att bita lite hårt ibland så ska man inte alltid ta det på blodigt allvar
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017