Kom ihåg mig?

Redundans för DNS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-01, 11:24 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Hjälper inte så mycket när man utför underhåll på sina namnservrar som drabbar hela miljön i slutändan, även Loopias namnservrar sägs ju vara geografiskt utspridda, har ingen källa på det dock.
ns1 och ns2.loopia.se har IP-adresserna bredvid varandra.

ns3 och ns4 har samma IP-adresser som ns1 och ns2 så ev. kör de nån Anycast-historia här.

Varför utför man ett underhåll som sänker alla DNS-servrar, samtidigt? Måste hålla med Xamda där faktiskt..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 16:34 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tack för svaren! Jag visste inte riktigt vad jag frågade efter då jag gjorde min post. Men polletten börjar så långsamt trilla ner nu.

Binero sägs ju ha en väldigt säker DNS-tjänst. Ändå hade jag problem även där nyligen, pga migrationen.

Det största problemet verkar inte vara DNS-servrar som kraschar. Utan att någon på företaget som sköter dem råkar klicka på fel knapp. Eftersom mina DNS:er via Loopia gick ner i samband med underhållsarbete, så kan man ju misstänka att det var något sådant som gick snett där också.

Så vad jag frågar efter är egentligen inte om det finns någon DNS-tjänst med två eller flera geografiskt utspridda servrar. Utan om man kan ha två eller flera DNS-tjänster för samma domännamn. Dvs kan jag ha en uppsättning records via Loopia och ytterligare en via Binero (bara för att nämna ett exempel)? Jag antar att det inte går?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017