Kom ihåg mig?

Bokföra inköp från Privatkontot (Privata visa-kortet)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-30, 12:49 #5
magnusasb magnusasb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
magnusasb magnusasb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Nu är jag ingen expert på området direkt, men. Det är ju 2 olika saker. Det första är köpet. Det andra är ett privatuttag. I enskild firma påverkas bara balansräkningen av hur du flyttar pengarna inte resultatet iom att det inte finns någon skiljelinje mellan företaget och dig så att säga. Bokför det egna uttaget i eget kapital, och köpet som ett normalt köp. Med detta tankesättet så bör det ju inte vara någon fördel att göra som yllas säger iom att man inte alls måste rättfärdiga det egna uttaget. Inget kvitto krävs då det bara är en omordning av tillgångar. Däremot så måste köpen ha kvitton och underlag.
Tack för svaret. Bara för att få klarhet nu då;

Jag har köpt in kontorsmaterial för 500kr som dragits från Privatkontot.
Jag har kvitto på köpet.
Ska jag då bara göra en överföring från mitt ftg-konto till privatkonto så att det blir -500 i saldo på ftg-kontot och sedan bokföra det som ett vanligt köp? När jag nu gjort detta. Ska köpet bokföras när det väl gjordes från privatkontot eller när jag väl flyttar pengarna från ftg-kontot till privatkontot.

Jag behöver inte bokföra att jag flyttar pengar mellan ftg-konto och privatkontot då? För privatkontot vill jag inte ska användas, mer än att det måste dras pengar från det när jag köper något. Om jag förstått rätt behöver jag bara bokföra själva köpet då?
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017