FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan
Jag har kört med min privata bil i tjänsten (aktiebolaget), och fört körjournal. Hur betalar jag nu ut milersättningen? Så som jag har förstått det så finns det två sätt: 1. Mitt aktiebolag kan betala ut det genom att ta med det i arbetsgivardeklarationen? Hur bokförs det då? 2. Jag kan personligen ta med det i min inkomstdeklaration men då endast belopp som överstiger 10 000kr? Efter lite snabbt googlande kom jag fram till det här, men är tacksam för lite mer input. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
18,5kr per mil (skattefria delen). I min kontoplan är det Debet 7331 xxxkr och 289x (kontot som du bokför skulder till ägare) kredit xxxkr.
I arbetsgivardeklaration kryssar du väl bara i att milersättning betalats ut under året. Dvs den du fyller vid varje årskifte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Milersättning som utgår för arbetsresor är det ingen beloppsgräns på, du får ta ut dessa pengar med 0% beskattning så de går rakt ner i fickan. Det är ju en kostnadsersättning.
Företaget får dra av denna kostnadsersättning till dig fullt ut som en kostnad i bolaget och du som privatperson behöver inte betala en enda krona i skatt på pengarna. När du tänker på 10000 kr så är det resor till och från jobbet, det är en helt annan sak. Men när det gäller ditt eget företag så har du en fördel om bolaget har samma adress som du har din privata bostad, för då har du 0 meter till jobbet och ditt arbetsställe är din "hemmakontor". så det innebär att varenda meter av dina bilkörningar (som är arbetsresor) blir avdragsgilla!!! Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-20 klockan 20:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för jättebra svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kan väl vara värt att tillägga att det varje år fastställs ett belopp, för närvarande 18,50 kr/mil som är skattefritt. Ersättning utöver denna nivå ska skattas som lön.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|