FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hur fungerar det egentligen med tillstånd från artisten/artistens dödsbo. Vem tar man kontakt med?
Låt säga att jag vill börja sälja tavlor eller posters gjorda av en rad olika konstnärer. Det är väl inte bara för mig att börja skriva ut kopior helt utan tillstånd antar jag. Det borde ju finnas någon motsvarighet till STIM för konst antar jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är dödsboet och dess färeträdare du ska ha ett skriftligt tillstånd av. Om du vill sälja posters så kan de neka eller begära en ersättning för det och det kravet kan se ut hur som helst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Upphör inte upphovsrätten även för tavlor 70 år efter upphovsmannens död?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Upphovsrätten för själva verket gäller 70 år efter konstnärens död (i Sverige). Sedan måste man oavsett det ta hänsyn till upphovsrätten för själva fotografiet av verket, där fotografen har 50 års upphovsrätt sedan bilden togs (i Sverige). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|