FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena
En snabb fråga här bara, om man driver en ehandel, lägger man då undan momsen för varje sålt produkt? om jag skulle köpa in en boll för 50kr och säljer den för 100kr, bör jag då lägga undan 25 kr från de 100 för att betala momsen i slutet av året? eller hur fungerar det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Själv redovisar jag moms varje månad (tycker personligen att det är bra). Jag lägger inte undan momsen för varje tjänst/produkt pga jag köper tjänster och varor som är momspliktiga.
Om försäljningspriset är 100 kr inkl moms, så blir momsen 100*0,20 = 20 kr. Mycket enklare att få en översikt är att räkna försäljningspriset utan moms. I ditt fall, du köper bollen för 50 kr och vill sälja den för 80 kr, momsen blir då 80*0,25 = 100 kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Precis. Som företagare ska man aldrig, aldrig, aldrig någonsin* räkna moms som en kostnad.
Så om du idag ska redovisa moms i din årliga inkomstdeklaration kan jag starkt råda dig till att i alla fall gå över till kvartalsvis moms. Annars får du se till att varje månad/kvartal föra över momsen till ett separat konto. Detta kan såklart vara ett sparkonto så kan du ju dra in lite extra pengar. * Ok, visst finns det undantag som inköp av personbilar och icke-momspliktiga verksamheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren grabbar, underbart!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
kanske dum fråga, men räknas fraktavgiften med försäljningen?
Alltså betalas moms för det med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är moms på nästan allting, oftast 25 %, men ibland 12 eller 6: http://www.skatteverket.se/foretagor...480005156.html Som KristianE säger, så är moms inte en kostnad i ditt företag. Moms (mervärdesomsättningsskatt) är en skatt som betalas av dina kunder. Kunden betalar momsen till säljaren, som därefter betalar in momsen till Skatteverket. Momsen är aldrig pengar som tillhör dig. Din roll som företag är rent administrativ. Rent praktiskt så gör du naturligtvis inte en liten inbetalning till Skatteverket, varje gång du säljer en produkt. Utan du räknar ut hur mycket moms du ska betala, baserat på din omsättning och betalar därefter in momsen som en klumpsumma (hur ofta man ska betala in moms skiljer sig mellan olika företag). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Se nedan exempel. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu förstår jag Skatteverkets beräkningsexempel, de tänker i ekonomiska värden.
Men om man tänker att frakten är baserat på vikt, eller volym? Vi får hoppas att de inte börjar fundera där, då blev helt plötsligt kalkylen väldigt komplex. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur menar du att det skulle påverka? Har du en frakt baserad på volym så räknar du ju fortfarande på alla produkters vikt av totalsumman. Som jag ser det blir det ingen skillnad, du har ju fortfarande endast en fraktsumma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Där ser man. Tackar för informationen. Med mitt felaktiga antagande, så hade Skatteverket fått mer pengar än de borde. Men då var reglerna både mer komplicerade och mer fördelaktiga, än vad jag trodde.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|