Kom ihåg mig?

Vad gäller nu?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-15, 11:02 #1
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare
Cosmas avatar

Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.

Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 12:58 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma Visa inlägg
Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.

Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv
Jag är backend-utvecklare, det ligger helt enkelt helt utanför mitt kompetensområde att jobba front-end, det är inte svårare än så. På samma sätt ser några av oss back-end utvecklare på front-end utvecklarnas bristande kunskaper i arkitekturfrågor, datamodellering, långsiktighet och metodarbete.

En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren.

Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 13:16 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren.

Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också.
Inte nödvändigtvis. Det är idag mycket vanligt att samma utvecklare står för såväl backend- som frontendkod medan designern står för designen helt enkelt. Så har det länge fungerat på några av Sveriges största webbtjänster och det fungerar alldeles utmärkt. Det skiljer sig också väldigt mycket från projekt till projekt hur mycket utvecklingstid som krävs på respektive del.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 13:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 13:23 #4
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är backend-utvecklare, det ligger helt enkelt helt utanför mitt kompetensområde att jobba front-end, det är inte svårare än så. På samma sätt ser några av oss back-end utvecklare på front-end utvecklarnas bristande kunskaper i arkitekturfrågor, datamodellering, långsiktighet och metodarbete.

Det kan stämma att vi kanske inte är 100% kunniga när det gäller arkitekturer, databaser osv, men behöver man kunna det som front-end utvecklare? Vi har ju er systemutvecklare i teamet

Att det blir mer back-end kod/jobb säger jag inget om för det blir det men att det tar kort tid att göra interaktion design sen designa upp det i Photoshop sedan koda in det med HTML/CSS/JS tar en himla tid ibland.

Har snart suttit i 5 månader och kodat bara HTML/CSS (lite JS) på Projectplace nya design till deras tjänst. Vi är i för sig tre CSS kodare och ca 15 utvecklare. Min poäng är att det finns jobb.

Tycker ni att det är bra att man fördelar spetskompetens på det här sättet. Eller ska en utvecklare kunna lite av varje.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017