FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.
Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren. Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 13:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Att det blir mer back-end kod/jobb säger jag inget om för det blir det men att det tar kort tid att göra interaktion design sen designa upp det i Photoshop sedan koda in det med HTML/CSS/JS tar en himla tid ibland. Har snart suttit i 5 månader och kodat bara HTML/CSS (lite JS) på Projectplace nya design till deras tjänst. Vi är i för sig tre CSS kodare och ca 15 utvecklare. Min poäng är att det finns jobb. Tycker ni att det är bra att man fördelar spetskompetens på det här sättet. Eller ska en utvecklare kunna lite av varje. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|