Kom ihåg mig?

Startat mediabyrå, att tänka på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-16, 19:08 #1
Rekklesss avatar
Rekkless Rekkless är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 78
Rekkless Rekkless är inte uppkopplad
Medlem
Rekklesss avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 78
Standard Startat mediabyrå, att tänka på?

Tjena, är en kreativ och driven 19 åring som hållt på med webbdesign i flera år. Nu är det så att jag har ansökt f-skattesedel på www.verksamt.se, samt registrerat företag.

Här har ni företagets vision, så ni förstår vad för företag jag startat:
Företagsnamnet vill vara din närmaste mediabyrå, vi vill vara den första du kommer att tänka på när du behöver kompetens inom webb, fotografering, design, videohantering, musikinspelning samt marknadsföring på webben. Vi strävar efter att bli Sverige främsta mediabyrå, vi vill erbjuda våra kunder tjänster och produkter i toppkvalité till marknadens bästa priser.



Omsättning per månad (grov uppskattning) = ca 10-15 000kr före skatt.

Nu till mina frågor:
1. Vad ska jag tänka på? Har gått kursen UngFöretagsamhet, men inte pluggat till 100%. Har ni någon länk/e-bok som ni tycker jag borde läsa?
2. Moms-, skatte-redovisning verkar så krångligt.. Var kan jag hitta information om detta?
3. Tycker ni jag skall öppna företagskonto?
4. Vad behöver jag tänka på när jag skickar fakturor?
5. Om jag skulle vilja anställa en frilansare som skall utföra ett projekt, vad skall jag tänka på?

Är lite vilsen, någon med bra svar?

Tack på förhand.
Rekkless är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-17, 14:39 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Mitt bästa tips: Anlita en redovisningsbyrå för att hjälpa dig med ekonomin i företaget. Kolla flera stycken och välj den som känns bra, alla seriösa har kompetensen till det.

Det kan upplevas lite dyrt, men väl värt pengarna!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-17, 17:56 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Anlita en redovisningsbyrå för att hjälpa dig med ekonomin i företaget.
+1

En redovisningsbyrå kan du dessutom fråga om allt möjligt. Deras arbetsuppgift är naturligtvis att sköta bokföringen åt dig. Men eftersom de sitter på information från mängder av företag, så har de normalt svara på all typer av frågor som rör just företag. Oavsett om du behöver sophämtning eller en jurist, så kan din redovisningsbyrå med största sannolikhet svara på vart du kan hitta en bra och billig. En redovisningsbyrå kan förmodligen besvara fråga 2-4 åt dig (kanske även 1 och 5).


Edit: Fråga 1-2 kan även Skatteverket besvara. De vet vad nya företagare brukar göra fel, så fråga dem så mycket som du bara kan. De har "kundtjänst" som du kan nå via både telefon och mail. Du kan vara anonym om du skulle vilja det av någon anledning.

Senast redigerad av Gustav den 2012-02-17 klockan 18:07
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017