FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag ska nu flytta ihop med min flickvän i en liten etta på 35kvm. Jag gör en del webb-jobb, använder bildbehandlingsprogram osv. så jag skulle vilja få in min 23" LED-skärm någonstans så jag slipper arbeta på min lilla 13" laptop-skärm hela tiden. Som ni förstår är det inte så enkelt ![]() Lägenheten har ett hyffsat stort kök så det får bli här min lilla arbetshörna placeras. Frågan är bara hur jag får till det bäst. Det vore schysst om man kunde vika undan ett ev. bord när jag inte använder det men samtidigt kunna låta skärmen vara kvar. Det är lite drygt att plocka fram och bort den varje gång den ska användas. Det bästa alternativet jag har hittat hittills är detta klaff-bord från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10116887/ Tänkte då ställa bordet mot väggen och bara montera den ena bordsskivan. Ev. även kapa den skivan något då den inte behöver vara särskilt lång. Då får ju även skärmen plats på den ytan som blir kvar när man fäller ihop bordet. Vad tror ni om en sådan lösning? Har ni några andra idéer man kan testa på? Det tråkiga med bordet ovan är väl att det kostar 1800:- och sen ska jag bara montera hälften och ev. börja såga i det ![]() Så, alla tips mottages tacksamt! //Linus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
I vår förra lägenhet som var ännu mindre byggde jag är arbetsplats åt mig själv, byggde ihop den med billy bokhyllor och blev rätt nöjd med resultatet. Givetvis är detta inte riktigt som du efterfrågade men slänger upp en bild om det kan ge inspiration till dig eller någon annan.
Datorn är gömd bakom dom övre bokhyllorna och man kom åt den genom att lyfta fram skrivaren. CD/DVD gömd bakom en socken på en av dom övre som man kunde fälla fram. http://db.tt/nEfrnG7X |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Köp en träskiva, såga till i valfri storlek, slipa och måla i valfri lackfärg. Montera den sedan i väggen. Vill du spara riktigt mycket plats så kan du montera med gångjärn, så att du kan fälla in skrivbordet mot väggen, när du inte använder det.
Fäst bildskärmen på väggen. Att fästa skärmen på väggen gör att man sparar mycket plats, pga att skrivbordet inte behöver vara lika djupt. Själv har jag en liknande lösning hemma. Jag har två vitmålade träskivor monterade i väggen. På den övre (som sitter precis under taket) står min stationära dator och på den undre (som sitter i skrivbordshöjd) står tangentbord och mus. Skärmen är monterad på väggen och sladdarna går via kabelkanaler. Jag har inte gjort det av platsbesparande skäl, utan därför att det ser vansinnigt snyggt och propert ut. Hemkontor är nog det fulaste jag vet. Jag har målat skrivbordet/hyllorna i samma färg som väggen, så det smälter in snyggt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle precis skriva en liknande lösning som Gustav beskriver.
Köp en skiva, klä in den med ngt snyggt tyg, fäst en klocka bak på skivan. När du inte använder skivan så ser det ut som en tavla på väggen med en snygg klocka på, när du använder den så får du ett snyggt bord med skärmen på väggen.. Jag hade en sådan lösning i min gamla lgh men sedan blev jag sambo och flyttade till en två (ångrar mig inte för en sekund) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
2 personer på 35 kvadrat är en utmaning. Jag tror faktiskt också att någon typ av väggarbetsplats med gångjärn kan vara ett bra alternativ med tanke på att det är rätt trångt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men istället för att fälla ner - varför inte fälla upp. Då kan du ha en anslagstavla för alla smålappar som döljs. Denna ligger dikt mot väggen men det är ju bara att välja en modell som har en avsats, där skärmen kan stå.
http://lifehacker.com/5444434/diy-fo...-picture-frame Måste du ha ett nytt? Vill du ha det från Ikea så kolla blocket - är du i närheten av Örebro finns detta http://www.blocket.se/orebro/Ikea_sl...1.htm?ca=8&w=1 första träffen på slagbord denna veckan på google Senast redigerad av Ciffan den 2012-02-14 klockan 16:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren!
Nu har jag flyttat i alla fall och börjat fundera mer på min lilla arbetshörna. Hittade ett schysst litet "datorskåp" på IKEA... http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40146171/ ... som kan bli skitbra med med lite modifikation. Tyvärr är det slut i GBG och de kommer inte få in det igen. Det är även slut i webbshoppen och IKEA skickar inte produkter mellan varuhusen. Finns inte heller begagnat i/nära GBG. (Ska se om någon polare i Sthlm kan köpa det i varuhuset och skicka kanske... Beror lite på vad det kostar med frakt osv.) Någon som vet vart man kan hitta något liknande annars? Bygga själv gör jag helst inte... Har för dåligt med tid och hantverkargener för att få till något bra tyvärr ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|