FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag undrar om det är så klokt att gå in på marknaden när det är så himla volatilt på marknaden. Har man som nybörjare koll på nerverna och känslorna? Oftast inte. Det kan ta år att lära sig hålla känslorna i styr.
Du vet väl att det finns andra strategier än trading? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Absolut, men som jag skrev tar det ofta lång tid tills man blivit varm i kläderna och har koll på framförallt känslorna. Som nybörjare skulle jag vara mycket, mycket försiktig. Det senaste halvåret eller så tycker jag inte att marknaden har reagerat rationellt och som trader måste du väl kunna förutse hur andra på marknaden reagerar för att vara framgångsrik, eller hur?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En fråga till er: Finns det någon minimum-summa som man bör hålla sig efter när man köper aktier eller går det bra att investera mindre summor också? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det är ändå inte rekommenderat att handla med ojämna börsposter. För att ordern ska gå igenom måste en matchande, ojämn order hittas. Alla jämna order har förtur före dig, då börsen vill hålla orderdjupet på tal utan decimaler. Vad gäller små affärer får du aldrig glömma courtage avgiften. På en standarddepå hos Avanza/Nordnet kan du aldrig betala mindre än 99kr per orderavslut. Båda aktörerna har speciella konton där minimumcourtage är 9kr (https://www.nordnetdirekt.se/ och https://www.avanza.se/mini/hem/). Men dessa har istället en hög procentsats så prismodellen är bara lönsam om du handlar för struntsummor, vid en viss punkt blir det sedan dyrare än en vanlig depå. Men jag skulle absolut råda dig att börja med någon av dessa "billiga" varianter, så du kan köpa 1 börspost här och där för att lära känna marknaden. Men jämför sedan courtageavgifter, när du börjar handla för femsiffriga belopp blir nog standarddepå billigare (har du ett gediget sparkapital kan du få ner denna ytterligare genom mäklarnas olika medlemsnivåer baserat på kapital/avslut). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inser att jag kanske läste lite för mycket mellan raderna i mitt första inlägg. Ingenstans står det i klartext att det är trading som gäller men jag råkade visst tolka tråden så.
Citat:
Till sist: Försök skriv ner vad dina mål är och hur du skall nå dem. Tänk igenom det ordentligt och skriv ned det nånstans. Det kan vara lite småluddigt men bör vara någorlunda konkret så att det går att följa och ev. förfina. Tänk på att marknaden både rasar och rusar och därför behöver man ha en strategi så att man vet vad man ska göra i olika lägen. Utan en strategi tar känslorna över och då går det åt helvete. Även med en strategi är det svårt att hålla känslorna i styr men man lär sig med tiden, hoppas jag. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|