Kom ihåg mig?

PHP och Xcode

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-21, 15:38 #1
JeZZifelt JeZZifelt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Flitig postare

Standard PHP och Xcode

Jag har en mobilanpassad hemsida med både html-filer och php som det tagit mig lång tid att bygga men äntligen fungerar den som den ska!
Den är redan väldigt "app"-anpassad, men det är ju ingen riktig app och går därför t.ex. inte att ladda hem från Appstore. För att göra en riktig app av den har jag anmält mig till Apple Developer's och använder Xcode med PhoneGap för att försöka fixa mig en app. Har aldrig hållt på med liknande innan, så allt är helt nytt för mig.

När jag följer guiden från PhoneGap (http://phonegap.com/start#ios-x4) och klistrar in min "www" mapp fungerar alla html-filer i mappen som de ska men inte php-filerna. Min förhoppning var att jag inte skulle behöva ändra något i mina filer utan bara kunna "konvertera" dem till en app med hjälp av xcode och phonegap, men hur ska jag göra med php-filerna? Antar att de behöver länkas in från någon server men vet inte riktigt hur?
Någon som använder sig av Xcode och PhoneGap och kan förklara på ett enkelt vis (för en dummie som mig) hur det fungerar med serverscript?

Tack på förhand och GOD JUL!
JeZZifelt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 17:19 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006

Varför behöver du den på App Store?

Helt onödigt.
Om din webbsajt redan är mobiloptimerad ska du inte göra någoting imo.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 18:08 #3
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Du har ingen webbserver i mobilen som kan tolka php-koden.
Kör bara med html och javascript i webbsidorna du lyfter in i PhoneGap så fungerar det.

Du skulle tex kunna lyfta in appen i en ChildBrowser som är plugin till PhoneGap.
https://github.com/phonegap/phonegap...e/ChildBrowser
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 18:09 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Som allstars säger är det lite halvt onödigt att lyfta in till AppStore om du ändå inte använder några native saker.
Gör då hellre en webbapp mha detta:
http://developer.apple.com/library/I...lications.html
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 19:00 #5
znap znap är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
znap znap är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
1) Bygg din tjänst som en hemsida med fokus på användarvänlighet och tillgänglighet, dvs att du har en responsive design som fungerar väl i alla olika webbläsare och skärmupplösningar.

2) Bygg en webbapp där du använder all götta i html5/css3. Webappen levererar du automatiskt till iOS och android med valmöjligheten att besöka din vanliga sajt.

3) Bygg en (wr)app runt din webapp som du distribuerar på AppStore/android market

Om din tjänst/produkt inte kräver att du använder teknik som inte går att nå via phonegaps brygga så finns det ingen anledning att bygga en native app. Ganska logiskt och självklart men ändå är det sååå väldigt många företag (nästan alla i dagsläget) som inte förstått det.
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 10:28 #6
Flitig postare

Flitig postare

Tack för alla era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Som allstars säger är det lite halvt onödigt att lyfta in till AppStore om du ändå inte använder några native saker.
Gör då hellre en webbapp mha detta:
http://developer.apple.com/library/I...lications.html
Allt det som nämns i länken har jag redan gjort, kan jag alltså börja kalla min "mobilanpassade hemsida" för "webbapp" med gott samvete?

Jag skulle kunna bygga om hela hemsidan endast med html och javascript förutom en enda ganska väsentlig sak.. Jag har en .txt-databas med olika värden sparade som jag hämtar strängar ur med php. Kan man hämta värden från text filer med javascript eller finns det något annat sätt? "Databasen" måste vara .txt eftersom jag har ett särskilt adminsystem som sparar värden i textfilen (och orkar inte göra om allt det! ). Något förslag på hur man skulle kunna lösa detta?
Har jag det problemet löst är det bara att slänga upp allt i PhoneGap som vanligt och det lär funka antar jag!

Men ni menar alltså att det inte är värt att lägga ned tid på att försöka fixa detta, utan bara köra vidare och kalla den webbapp istället?
JeZZifelt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 13:16 #7

Det du behöver fråga dig själv är VARFÖR du anser dig behöva en Native App för din butik.

Det är bättre på alla sätt och vis att anpassa din befintliga sajt, eller bygga en separat webb som är mobilanpassad för att kunna inhysa alla mobila plattformar istället för bara iPhone/iPad/iPod Touch.

Tänkte du köra en Android App också annars eller?

Jag anser att du slösar på din egen tid och skapar mer problem för dig själv.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 15:13 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Håller inte med om tipsen att skapa en webbapp istället för native app. Den absolut största är att du har enormt mycket bättre marknadsföringsmöjligheter via app-butikerna. De flesta kommer inte heller att lägga till ditt bokmärke/ikon efter första användningen av din webbapp medans native-apparna kommer hamna i app-listan direkt och aktivt behöva tas bort.

Sedan kan du också utöka din app utan vara helt beroende av vad webbläsarna till mobilerna tänker öppna upp som nästa api. Vill du ha push-påminnelser, lägga till tider direkt i kalendern osv osv i en framtida version måste du då släppa en app. För att den upplevelsen ska bli OK måste hela webbappen migreras så att du dels får besökare som inte längre är vana vid appen.

Vidare är det nästan svårare att bygga ditt interface som en normal app så att det känns riktigt skönt över alla enheter och plattformar. Användare förväntar sig väldigt mycket nu för tiden. T ex för android så finns det riktigt smidiga verktyg inbyggda i API:et för att anpassa enheter, mått, grafik och andra UI-aspekter beroende på enhetens egenskaper. Detta får du lösa själv om du ska göra en webbapp.

Undantaget är rena och enkla innehålls-sajter som i princip inte har något att vinna på en native app rent funktionsmässigt - de kommer normalt sätt inte heller att få någon extra spridning pga appen i appstore/market.

Android och iphone bör inte heller ses som alternativ utan som komplement, har man bara resurser för en app är fortfarande iphone störst men android riskerar att gå om.

Sen visst, som första steg tycker jag också att en mobil-sajt är bra. Speciellt nu för tiden då man inte riktigt behöver göra sin mobil-sajt helt dum och enkel för att man måste räkna med 13 år gamla ericssons som inte bytts ut.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 20:06 #9
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Jag har nog aldrig använt en webbutiks mobilgränssnitt, om de ens finns, men däremot lägger jag ofta order via ex. Dustinhomes iOS-app. Även om det finns local storage etc. i HTML5 flyter native appar mycket bättre på alla sätt.

Kör på med appen! Det du behöver är någon form av mellanlager mellan din ebutik/databas och appen. Gör för allt i världen inga anrop till databasen direkt från din app.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017