FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Är det ok att sparka på en konkurrent som är nere? | |||
Ja - absolut |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 16.46% |
Ja - om det görs snyggt |
18 | 22.78% |
Nej - inte alls |
48 | 60.76% |
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att det är "OK" är väl rätt uppenbart, så länge som det inte handlar om brott mot den skrivna lagen. Sedan lever vi alla efter våra egna "oskrivna" lagar, vi strävar efter att agera utfrån vad vi själva anser vara rätt.
Att börja blanda in moral och etik i marknadsföring borde antingen ha gjorts från början, i skrivna lagar (vilket vore omöjligt), eller så får man inse att det är näst intill omöjligt att försöka upprätta ett oskrivet ramverk för moral och etik inom affärsverksamheter. För mig är "business" omoraliskt per definition, eftersom man eftersträvar största möjliga avkastning på bekostnad av allt annat, med minsta möjliga ansträngning att hålla sig inom lagens gränser. CSR och allt annat är till 99% bullshit, något som iskallt har kalkylerats på med goodwill i bakskallen. Dra in alla corporate charters, och sedan endast dela ut dem till företag som på något sätt bidrar till allmännyttan (som det fungerade när corporationer uppkom som fenomen en gång i tiden). Detta fungerar dock knappt ens på en teoretisk nivå, eftersom "allmännyttan", bestämmanderätt, tolkningsrätt etc. ej går att definiera på ett rättvist sätt. Vad blir alternativen? Edit: Glömde lägga till att jag, som aktiv konsument, blir oerhört äcklad av sånt här. Om jag inte redan hade bestämt mig för att migrera (från binero 1.0, tillåt mig att lolla) så hade nog detta bidragit. Sker snart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Under den sista kommentaren fanns reklamen med:
birero Sveriges vänligaste webbhotell Säga vad man vill med de har i alla fall humor |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Först - låt mig klargöra ett par saker. Vi på City har våra åsikter i ämnet som kanske inte ligger helt i synk med Binero. Det innebär dock inte att vi är ute efter att kritisera någon - Binero eller annan. Vi lever i en fri marknad och alla gör som de önskar och det är bara kunderna som kan styra vad som funkar eller ej. Så detta var en helt öppen fråga där jag inte känner mig säker på att vår syn är så utbredd som jag kan ske tror. Det får vi intressant feedback på här dock.
Jag kan dock personligen (inte city) tillägga att jag gillar Bineros "fighting spirit". De är alltid "på" och trycker saker framåt och är generellt duktiga. Det är roligt och gynnar ofta kunderna när vi har våra marknadsduster. Kudos för detta. Känner samtidigt kanske att "vänligast" kanske inte rimmar väl med taktiken som de kör - men det är bara jag. wingen - att Loopia "råkar" - ja där sa du det själv. :-) mister - vi har långt ifrån samma åsikt i ämnet märker jag. Tror rätt hårt att kunder faktiskt uppskattar lite moral, etik och socialt ansvarstagande generellt. Din signatur är passande. :-) helix - kanske uttryckte jag mig inte så bra som jag möjligen kunnat. Ingen kritik är menad men däremot har jag ett genuint intresse av att förstå vad allmänheten tycker om detta. Vi har alltid en dialog när kriser händer och hur vi skall agera. Där styr självklart vårt eget tycke till viss del - men även väldigt mycket hur våra kunder och andra runtomkring oss känner. Här ger ni oss än mer feedback till vad som är viktigt och hjälper oss agera "rätt" för oss som bolag. advocacy - du för ett sunt resonemang och jag kan hålla med i vissa sammanhang. Dock tror jag ändå det är viktigt att vi konsumenter "röstar" med våra pengar i hur vi köper för företag som vi trots all tycker gör vettiga saker. Där ofta lite vett och etikett i alla fall spelar in. :-) Diskussionen är nog relevant för många och jag tror det är bra med en öppen dialog som ger oss alla leverantörer en chans att lära. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När man går ut och ifrågasätter en konkurrents marknadsföring (moral, etik), länkar till äldre artiklar på IDG, klistrar in skärmdumpar, så har man sjunkit lägre än den man ifrågesätter. Det är vad du gjort. Du går ut öppet och med tråden försöker hänga ut Binero. Nej, det är tydligt i ditt initiala inlägg att det är inte själva "frågan" som är intressant, utan det är en tydlig ursäkt för att klanka ner på konkurrent/konkurrenter. Om du tycker detta var en "öppen fråga", så vet du inte vad en "öppen fråga" är. Lite som Juholt med sina bostadshyror skulle klanka ner på Sahlin för hennes tablerone ![]() Vad är så himla oetiskt med Bineras marknadsföring? Varje svensk parti gör samma sak varje vecka, hela året. Så fort ett parti misslyckas med något, går ett annat ut och skall visa sig bättre i ämnet och kommer med nya lagförslag i det som de andra har misslyckats med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Givetvis jag personligen har värderar det högt, den kampanj Binero kör just är inget som har med det att göra, alla hotell har fin fina flytt tjänster. Men att Binero betonar sina mer går visst dig på nerverna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Personligen kan jag tycka att det är lite småfult att tydligt åsyfta "den liggande konkurrenten" (för att citera TS) även om denna inte namnges. I övrigt kan jag inte säga att jag tycker detta var så väldans upprörande. Som företagare tar man förstås en risk om man börjar kritisera konkurrenter (direkt eller indirekt) eftersom det kan uppfattas som ett oetiskt fulspel. Det kan nog skrämma mer än locka i vissa fall. Utan att kunna speciellt mycket om den, krävs det knappast en matematikprofessor för att förstå att den svenska webbhotellbranschen HAR problem. Jag är glad för att jag INTE lyssnat på er som tyckt att jag borde byta flytta mina digitala små alster från amerikanska till svenska servrar. Ja, det sista var (delvis) skämtsamt.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-12-08 klockan 14:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är väldigt lätt att vara skadeglad, något som människan ser som enda sanna lyckan verkar det som.
Jag har arbetat med infrastruktur, dock aldrig webbhotell, men väl servrar och backbone, i nästan 10 år och det går aldrig att skaffa 100% tillgänglighet oavsett hur mycket pengar man lägger in eller hur fina avtal det än skrivs. Just därför ska man ta en återblick på sin senaste driftstörning och fundera på om man verkligen ska vara så kaxig när andra är mindre lyckosamma. Det kan göra jävligt ont i arslet när vinden vänder åt andra hållet, vilket jag hoppas Binero inser nästa gång deras fiber rivs av, och redundansen helt plötsligt inte fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag svarade "Om det görs snyggt"..
Nu är jag förvisso en Loopia fantast och tycker deras support och tjänster varit helt underbara. Fast andra tar 9 kr per domän så betalade jag gladligen 19 kr för ett domännamn för jag vet att det kommer fungera och jag vet att jag får en bra service om jag skulle fibbla till det.. I dagens läge måste man köra ful saker för att tjäna pengar, tyvärr. Det Binero i detta fallet har gjort är nog väldigt vanligt. Dock är jag rätt säker på att många som "sticker" från loopia till Binero kommer ångra sig mångfalt med tanke på alla deras tråkiga händelser. Binero kör häftiga och smarta kampanjer och flyter med vågen, dock förstår jag inte hur man kan driva ett företag genom att ta in en MASSA nya kunder istället för att vårda om de man redan har och fixa sina fel. När det är klart tar man pengarna som finns kvar och satsar rejält på marknadsföring. Vi är väl som tur var olika som människor och tycker olika. Många tycker detta är fult gjort, andra tycker det är OK. Det finns bara en sak och det är att godta det och gå vidare... Man driver inte ett företag för att vara snäll, man driver det för att tjäna pengar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Bineros flytthjälp är utmärkt! Själv hoppas jag få hjälp av dem att få loss mina domäner och få ut auth-koderna så att jag kan flytta bort dem.
Jag: Hur gör jag för att ändra den här e-postadressen som ni har satt på mina domäner Binero: "gör såhär". Jag: Det går inte, det alternativet finns inte. Binero: Just det, du använder ju Binero 2.0. Då går det tyvärr inte. Jag/Binero: Mailkonversation Binero: Jag bollar vidare detta till vår domänavdelning. Det var några dagar sedan. Fortfarande går jag och väntar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Lite mer konkret, är det verkligen laglig marknadsföring av Binero. Tittar man på deras påståenden:
"stabil, säker och lastbalanserad driftmiljö som är uppe dygnet runt, året runt" Jag har haft nedtid hos Binero. Alltså stämmer inte påståendet. Bonus: http://www.binerodrift.se/?p=160&m=201111 "eller strömavbrott" Tror att ett av nedtillfällena berodde på problem med strömförsörjning. Tveksamt om påståendet stämmer. "Vi har branschens generösaste avtal" Kan man backa det påståendet? Jag vet inte, men det är ganska starkt påstående. Har någon oberoende påstått det, eller är det något man själv "tror"? "vi betalar till och med för inbetald återstående avtalsperiod" Efter flera mail och löften slutade jag bry mig om den hundralapp+ som jag skulle få tillbaks. Har fortfarande inte fått det efter flera år. Påståendet stämmer alltså inte. "Sveriges bästa och vänligaste supportgäng" Igen, det räcker inte att säga det, man måste kunna bevisa det när man kommer med påståenden som "bäst" elelr "vänligast". |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|