FAQ |
Kalender |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bra idé tycker jag.
Problem från verkligheten: - Jag kommer från krogen/mötet sent, buss/tbana slutat gå, och vet inte hur jag ska ta mig hem - Jag är kanonfull och får inte köra bil, alla kompisarna är bortresta eller sover - Jag är på ny ort där jag inte vet hur bussarna/tågen går, har ingen hyrbil - Jag vet inte nummret till taxibolagen - Jag hittar inte alls på orten - Jag har bråttom men ingen bil Lösning: - Boka en taxi med mobilapp Jag har åkt mycket taxi och här är några möjligheter jag saknar: - Se en lista på var närmaste lediga taxibilar finns oavset taxiväxel eller åkare - Kunna se vilka bilar som är på väg till mitt område - Kunna boka ledig bil direkt i mobilen till den plats jag står just nu - Kunna ställa mig i kö för första lediga bil från min avreseplats - Taxiväxeln kan direkt se på en skärm var kunden befinner sig - Taxiväxeln behöver inte vara involverad i alla beställningar utan kunden kan göra stor del av jobbet själv - Kunna ange min destination och få prisuppgift direkt i listan av bilar som jag kan boka - Se tid till ankomst för varje bil i listan - Kundernas synpunkter och betyg per förare/bil/åkare/växel Avancerade funktioner: - När jag sätter mig i bilen så kan min telefon koppla upp sig över Bluetouth till taxin och jag kan bekräfta att jag sitter i rätt bil - Om jag har konto hos taxibolaget för fakturering så blir det enklare att betala - Jag kan få elektroniskt taxikvitto som sedan kan gå direkt in i mitt affärssystem för redovisning/bokföring utan manuell handpåläggning - Åkaren får bekräftelse på att jag är den jag är - Jag kan spåra resvägar jag tagit med taxi i efterhand (i efterhand logga in på internet och bearbeta mer där) - Alltid få en bekräftelse till min emejl (om jag vill det) . . . Datakällor: Länsstyrelsen, Taxiväxlar, åkerier Kunder är främst de som ofta åker taxi men även de som åker ganska sällan har nytta av en sån app. Viktigt att appen skickar info i båda riktningar då det skulle ge en kostnadsbesparing för åkerierna och bättre service för kunderna. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-04 klockan 04:55 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|