Kom ihåg mig?

Skattediskussion - utflyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-06, 11:12 #23
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
42% går till socialt skydd och de höga skatterna gör inte att vi satsar mer på skola och vård än andra jämförbara länder i Europa enligt samma sida. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...orns-utgifter/
Med socialt skydd krävs ju en liten eftertanke. Jag och förmodligen de flesta med mig skulle inte räkna med äldrevård och flera andra poster under den titeln.

Sen är det väl ändå så att det finns en korrelation mellan utlägg på utbildning/sjukvård och skattetryck. T ex får du alltid Sverige, Danmark, Schweiz, Belgien osv i toppen på sådana utlägg (både som andel av BNP och per capita) liksom alla har högt skattetryck.

Sen inte sagt att sådana utlägg faktiskt automatiskt resulterar i bättre vård eller utbildning, men det är väl förhållandevis självklart att mer resurser ger mer möjligheter. Och speciellt för vården kan man bara konstatera att Sverige alltid hamnar bland de första i vårdkvalite-mätningar.

Bistånd .... problematiskt, självklart. Konstigt nog föreslår de flesta som tycker detta att vi ska kanalisera biståndet annorlunda. Säger man att man ska skippa biståndet för att det ibland kan slå fel skulle jag vilja påstå att man faktiskt är emot biståndet i sig.
Clarence är inte uppkopplad  

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017