FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej har ännu en fundering som jag säkert kan få svar på i detta forum.
Hur många av de större ehandelsbolagen med business på 4språk tror ni sitter med en egen SEM ansvarig i marknadsteamet? har man som glad amatör väl startat upp alla konton och det rullar på ganska bra ( även om det kan bli bättre) är det värt att ta in en SEM expert som sitter och tar hand om alla kampanjer i ett tiotal länder. Kan en expert göra så stor skillnad jämfört med en glad amatör i SEM när allt väl rullar på att det är värt att anställa en person / byrå? känns som om det bör vara rätt mycket självgående efter uppstarten ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har ingen koll på hur många det rör sig om.
Fördelen i att ha resurser som sysslar fokuserat med exempelvis AdWords är ju att det är så fördelaktigt att optimera och testa sig fram till bra lösningar. Finns otaliga saker att jobba med hela tiden för att tex höja QS och minska CPC. tex utformningar av annonser, tester av varierande typ, landningssidor, bouncerates osv osv. I och med att det är så mycket som går att optimera och testa, så är det antagligen alltid värt för större budgetar att både arbeta kontinuerligt och fokuserat med det. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En större AdWords-kampanj tenderar att vara ett evighetsprojekt och ett växande garnnystan. Det blir enormt tidskrävande om inte annat. Själv blir jag helt snurrig av all statistik.
Jag skulle tro att många stora företag outsourcar SEM helt. Personligen så tror jag inte att det är särskilt lyckat. I alla fall inte om företaget som sköter AdWordskampanjen inte också har koll på produkterna och målgruppen. För att skapa och underhålla en "perfekt" kampanj så krävs det att man både är expert på branschen och SEM/AdWords. Alternativt att två personer med kompletterande kompetenser sköter ett konto gemensamt. Att låta en glad "amatör" sköta kontot kommer inte bli helt bra. Att helt outsourca SEM till en "expert" kommer inte heller bli helt bra. Så det bästa av två världar bör vara att ha en SEM-ansvarig person integrerad i marknadsteamet. En kampanj måste vara aktuell för att vara bra, så den blir aldrig "självgående". Hur frekventa uppdateringar som krävs beror på vilken bransch du befinner dig i. Jobbar du tex med hårdvara så krävs det dagliga uppdateringar och justeringar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|