FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan,
Registrerade en .com domän idag som innehåller bokstaven "ä". Min fråga är hur kommer sökmotorerna att tolka denna domän? I URLen byts ä ut mot "xn--", kommer google indexera "domän.com" eller "domxn--n-9ta.com"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej WeaZear,
Självklart så kommer sökmotorerna översätta domxn--n-9ta.com till domän.com, hur skulle det se ut om det fanns massa domäner med ytterst spammiga namn i Google's index till exempel? För övrigt så bör du också pusha länkkraften till domxn--n-9ta.com om jag har uppfattat det rätt. Vänliga hälsningar, Alex |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är delvis av samma åsikt som er andra, d.v.s. att försöka få länkar till domxn--n-9ta.com. Det som gör att jag är lite splittrad är att jag tror att jag vunnit flera placeringar genom att inte skriva om till punycode i länkarna.
Det gäller en IDN-domän med bokstaven ü som rankade ganska dåligt på sökordet innehållande ü, men desto bättre på varianten med u. Efter några medvetna oomskrivna länkar rankar den plötsligt bra på sökordet med ü. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tack för råden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ska börja satsa en del pengar på en domän som innehåller bokstaven "Ö".
Så vill bara få detta klart innan.. <a href="xn--domn-noa.com">Nyckelord</a> Eller <a href="domän.com">Nyckelord</a> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
<a href="xn--domn-noa.com">Nyckelord</a>
Utan tvekan - enligt min erfarenhet |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är det för skillnad på att länka till Unicode- och ASCII-varianten?
Båda lär väl tolkas exakt likadant av sökmotorer och webbläsare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Njae, inte riktigt... det är ganska vanligt att webbutvecklare råkar utelämna charset i html koden vilket gör att ditt specialtecken (öäå...) i länkarna kan tolkas som något helt annorlunda beroende vilket fallback webbläsaren i fråga har. Därav är det att föredra att använda punycode.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|