FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
PHP funkar perfekt till enkla webbsidor typ WP osv men ska du bygga avancerade webbapplikationer/applikationer är C# att föredra. Senast redigerad av Ara den 2011-04-08 klockan 15:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du kan ju kolla hur många större företag som använder/söker folk som kan/använder C# vs Django. Vill man lära sig ett språk som de flesta större företagen skriker efter, satsa på C# Senast redigerad av Ara den 2011-04-08 klockan 21:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag uppfattade dina tidigare inlägg som att du ansåg c# vara ett språk som är bättre och mera lämpligt till att skriva avancerade applikationer på alla sätt och viss, inte enbart när du skriver dem. Smaken är någonting som alltid kommer variera utvecklare emellan. Vad jag söker är mera av vilken anledning du anser att C# är ett bättre språk att skriva avancerade applikationer i, jämfört med t.ex Python.
Citat:
Citat:
[1] http://twitter.com/#!/mdempsky/status/53338542792912896 Senast redigerad av CotopaXi den 2011-04-08 klockan 23:07 Anledning: Typo |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad gäller php kontra c# (eller asp.net snarare) , det blir alltmer en såkallad "ickefråga" ur ett tekniskt perspektiv, man kan se en trend att språken har närmat sig varandra. I både asp.net och php brukar numer MVC paradigmet förordas, och programflöde och syntax är väldigt lika om man ska analysera en controller från asp.net mvc mot t.ex en typisk php Zend dito. Och för att ta ett exempel så används nu ofta ( de i php så bekanta) "otypade" dataseten och variabler, ("var" keyword) i C#. Typningen brukar lyftas fram som en fördel för c# men det finns väl en anledning att MS delvis går ifrån det, speciellt i webbprojekt. PHP i sin tur får mer och mer asp.net godbitar, det kan köras i en förkompilerad version som nämts tidigare i tråden samt att man stödjer alltmer OO grejer som Namespaces m.m. Jo .NET/C# kan vara mer eftertraktat av arbetsgivare/högre lön...men det är lite off topic |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Däremot har "dynamic" tillkommit, och den är löst typad. Kontroll om t.ex. egenskaper, metod etc. finns sker först runtime. Smidigt t.ex. när man jobbar med anonyma klasser. Dock ingenting man använder mer än när det verkligen finns behov, bland annat just för att det ökar risken för buggar. Är dock bättre än att peta en massa med reflektion. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag använder python / django med googl app engine och är mycket nöjd inte pga prestandan men kostnadseffektiviteten när man i datormolnet bara betalar för vad man använder. Givetvis hade jag kunnat göra det med en LAMP men det hade på lång sikt blivit dyrare och inte lika skalbart som GAE jag nu använder. YAML är dessutom ett enligt mig mycket trevligt sidoprojekt till Python vars kod blir mera läslig än t.ex. Java som använder mycket måsvingar eller PHP som brukar råka blanda logik och presentation så att man med PHP ofta har renderingen och affärslogiken i samma fil. appengine.google.com är enligt mig en bra plats att driftsätta webbapplikationer i samtidigt som jag förstår styrkan i produkter som Joomla och Drupal som har hundratals tillägg, plugins och moduler i stora bibliotek när man med GAE får tillverka verktygen själv eller se om någon hunnit det eftersom plattform ännu är relativt ny.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|