Kom ihåg mig?

session.save_path säkerhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-31, 11:56 #7
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Jag tror egentligen att mina sessioner är ganska säkra eftersom jag slumpar fram nya värden till dem varje gång en sida laddas. Exempelvis:

En admin loggar in, då skapas session['sessionsnamn'] = 'HyhjhH76h6h8JHgh6';
Han eller hon klickar på en länk i menyn, då slumpas det fram ett nytt värde i sessionen, det kan då t.ex. bli session['sessionsnamn'] = 'uih345hno6noUH97';

Så det går inte för en hacker att klura ut vilket värde session['sessionsnamn'] ska ha för att han/hon ska bli inloggad som admin.

Men det stör mig att jag måste ge publika skriv och körrättigheter på mappen som håller sessionerna.
Menar du att du byter session_id()? Det är ok och ökar säkerheten en del, men när du skriver session['sessionsnamn'] så ser det ut som du sätter en sessionvariabel. Att enbart sätta en slumpmässig sessionvariabel skyddar inte mot cookie-stealing (eller liknande sessionsstölder). Det är lika säkert att sätta $_SESSION['sessionsnamn']="ja" som att sätta $_SESSION['sessionsnamn']='uih345hno6noUH97'. Den variabeln som styr Admin-inloggningen ska man aldrig kunna ändra ifrån klientsidan ändå.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Taggar
chmod, session, sessioner, säkerhet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017