FAQ |
Kalender |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är det högsta budet som någon lagt. Det har absolut ingenting att göra med vad de i slutändan betalar. Den som bjöd $97.44 kan mycket väl betalat $5.00 i verkligheten. - Det har till att börja med att göra med hur högt den näst högsta budet var. Det näst högsta budet i detta fallet kanske var, säg $5.00 Det är det priset ($5) som blir utgångspriset. Utifrån utgångspriset får du sen 'rabatt' för oilka saker som: CTR, relevant annons, relevant landningssida m.m. Bara för att man har högsta budet betyder inte att man får sin annons på 1:a plats. Exempel: A bjuder $10.00 B bjuder $8.00 C bjuder $6.00 A har en CTR på 1% B har en CTR på 2% C har en CTR på 3% Gissa vem som (troligen) får första platsen? Svar: C Vad blir klickpriset för C? Svar: $10 ...men eftersom C hade satt ett maxpris på $6.00 så kommer Google att ta $10.00 och dividera med CTR'en som var 3% för C. Det slutliga priset per klick för C blir alltså i genomsnitt $3.33 och får första platsen, trots att det fanns bud på både $8.00 och $10.00 för samma nyckelord. Jag har utgått ifrån att A, B och C alla har exakt samma kvalitet på övriga faktorer som annons, landningssida, historik m.m. detta hade gått att röra till ännu värre...men jag tror jag ger mig där ![]() Detta är bara ett hafsigt exempel på hur Google Adwords Vickrey Auctions fungerar rent generellt. Regel nummer 1 för att få bästa ROI: Se till att ha få en så hög CTR som möjligt. Senast redigerad av WebboT den 2011-03-19 klockan 02:00 |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|