FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker att begreppet commercial är lite intressant.
Vilka kriterier måste vara uppfyllda om en webbplats skall räknas som "commercial"? Är en webbplats som har en banner uppe commercial? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kommersiell är väl inte ett så svårt ord?
Vad vill du ha för svar? Ofta gäller det ju vad skatteverket anser och det brukar framgå ganska tydligt att nästan alla verksamheter som har någon inkomst från reklam på internet är kommersiella. Men givetvis är det ju olika från fall till fall och beroende på vem man frågar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bedriver man verksamhet i syfte att tjäna pengar så är den kommersiell helt enkelt. Sedan finns det alltid gränsfall där man får göra en bedömning, beror ju på i vilket syfte denna görs också.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Suck, jag har också lite svårt för terminologin och definitionen.
Har jobbat endel med innehåll som är open source och har olika "fria" licenser, är creativecommons licenserat, osv. Ofta talas om "kommersiell användning", "kommersiella ändamål" osv och personligen tycker jag att gränsdragningen ibland är extremt svår... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad som är kommersiellt och inte är något som ibland även är svårt för lagstiftare och jurister så det är inte alls konstigt att ställa frågan. Jag tror att det vanligaste är att tolka det som saker man gör som en del i näringsverksamhet, men en näringsverksamhet ska ju till exempel vara varaktig. Vad händer om man tjänar pengar på något men utan att det är varaktigt, till exempel en privatperson i ett stånd på en marknad? Vad händer om en ideell förening tar en CC-icke-kommersiell-licensierad bild och lägger in i en bok som de sedan säljer? Det kan vara skattefritt och ideellt enligt svenska skatteregler men är det tillåtet enligt licensen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Men uppriktigt sagt, vem bryr sig? Alla förstod väll att jacobjs menade kommersiell? Speciellt med tanke på kontexten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag uttryckte mig nog lite luddigt
![]() Anledningen till att jag frågade var att jag var inne på stock.xchng och hittade en bild som skulle funka helt perfekt på en sida som jag bygger. Bilden skulle användas som hel bakgrund och skulle således utgöra en stor del av sidan. Fotografen har skrivit som följer: As I am frequently away, You probably won't get an expedient reply to your emails, please use the images and give credit, send a link if you can Thank You! If you use my pics commercially, I'd like some credit, also would like to see your work! Min tanke var att ha lite annonser på sajten och det var därför jag blev lite konfunderad just gällande begreppet "commercially". Jag har skickat ett mail till fotografen och frågat men om ni läser texten så förstår ni att det antagligen kommer att ta lång tid innan jag får något svar. Således så skulle det vara intressant hur ni skulle ha gjort. Lanserat sajten med bakgrunden eller väntat på svar ifrån fotografen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du kan ju använda bilden som jag tolkar det. Bara skriv nånstans på sidan att bilden är tagen av fotografen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"If you use my pics commercially, I'd like some credit, also would like to see your work!"
Använd bilderna och ge honom credit. Dra iväg ett mail till honom med länk till din site. Klart! ![]() Spelar ju egentligen ingen roll om det är kommersiellt eller inte i detta fallet. Han skriver ju inte att du måste ha godkännande eller att du ska betala om bilderna används kommersiellt. Bara att han vill se arbetet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|