FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så vitt jag förstått så är katalogskyddet begränsat till 15 år men hur fungerar detta egentligen vad gäller internet? Har inte sett något om undantag men en kontinuerligt uppdaterad katalog är ju inte riktigt samma sak som en tryckt sådan vilken ofta är tämligen värdelös efter 15 år.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan man inte se det som att det blir en ny version av katalogen och att katalogskyddet förnyas vid varje uppdatering? Osäker på vad det står i lagen dock
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns ju databasdirektivet också, som skyddar investeringen som är gjord i databasen.
Knivig fråga det där, men kan kan ju tänka sig att om du sparade en kopia från 15 år sen så har katalogskyddet gått ut för den nu. Alltså borde ett utdrag av alla poster ändrade > 15 år sen vara undantagna katalogskydd. Men detta är högre juridik och det är inte lätt att förutsäga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom katalogskyddet inte är "anpassat" för elektroniska kataloger står det inte uttryckligen något om det i lagen heller. Men katalogskyddet skyddar inte själva katalogen utan den investering och det arbete som upphovsmannen lagt ner på att skapa/organisera data. Därför är det troligt att varje ny version (ändring/uppdatering) räknas som en ny katalog och därmed skyddat ytterliggare 15 år. Det är dock min tolkning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Skyddet gäller ju hela katalogen och det känns ju inte tillämpbart på digitala kataloger eftersom de kan ändras när som helst vilket inte tryckta medier kan. När det gäller tryckta medier blir allt tillgängligt för alla 15 år efter att det publicerats eller skapades om det inte publiceras inom 15 år. Det orimligt att detta skulle gälla digital information. Den rimliga tolkningen är väl att varje revision har en skyddstid på 15 år och varje gång man gör en ändring så skapar man ett nytt exemplar av katalogen som har 15 års skydd från och med uppdateringstillfället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag håller med er om att det rent logiskt skulle kunna vara på det viset. Samtidigt så medför det att kataloger på nätet erhåller katalogskydd för en obegränsad tid vilket kanske inte var tanken med lagen. Vore bra om man kunde få klarhet i detta på något vis.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag förstår inte vad det är som är oklart. Kataloger på nätet får inget obegränsat skydd. Att katalogen är elektronisk gör inte heller någon skillnad; jag kan skriva min adressbok med blyerts och låna ut den till dig så du kan göra en kopia. Ändrar jag något i den har jag förlängt skyddet för min uppdaterade version men din kopia blir fri efter 15 år. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|