Kom ihåg mig?

Katalogskyddets tidsbegränsning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-30, 23:30 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard Katalogskyddets tidsbegränsning

Så vitt jag förstått så är katalogskyddet begränsat till 15 år men hur fungerar detta egentligen vad gäller internet? Har inte sett något om undantag men en kontinuerligt uppdaterad katalog är ju inte riktigt samma sak som en tryckt sådan vilken ofta är tämligen värdelös efter 15 år.
Oläst 2011-01-31, 08:36 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kan man inte se det som att det blir en ny version av katalogen och att katalogskyddet förnyas vid varje uppdatering? Osäker på vad det står i lagen dock
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 09:46 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Finns ju databasdirektivet också, som skyddar investeringen som är gjord i databasen.

Knivig fråga det där, men kan kan ju tänka sig att om du sparade en kopia från 15 år sen så har katalogskyddet gått ut för den nu. Alltså borde ett utdrag av alla poster ändrade > 15 år sen vara undantagna katalogskydd. Men detta är högre juridik och det är inte lätt att förutsäga.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 10:00 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Eftersom katalogskyddet inte är "anpassat" för elektroniska kataloger står det inte uttryckligen något om det i lagen heller. Men katalogskyddet skyddar inte själva katalogen utan den investering och det arbete som upphovsmannen lagt ner på att skapa/organisera data. Därför är det troligt att varje ny version (ändring/uppdatering) räknas som en ny katalog och därmed skyddat ytterliggare 15 år. Det är dock min tolkning.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 10:13 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Eftersom katalogskyddet inte är "anpassat" för elektroniska kataloger står det inte uttryckligen något om det i lagen heller. Men katalogskyddet skyddar inte själva katalogen utan den investering och det arbete som upphovsmannen lagt ner på att skapa/organisera data. Därför är det troligt att varje ny version (ändring/uppdatering) räknas som en ny katalog och därmed skyddat ytterliggare 15 år. Det är dock min tolkning.
Svårt det där, men det känns som det blir lite konstigt om det är så.
Skyddet gäller ju hela katalogen och det känns ju inte tillämpbart på digitala kataloger eftersom de kan ändras när som helst vilket inte tryckta medier kan. När det gäller tryckta medier blir allt tillgängligt för alla 15 år efter att det publicerats eller skapades om det inte publiceras inom 15 år.
Det orimligt att detta skulle gälla digital information.

Den rimliga tolkningen är väl att varje revision har en skyddstid på 15 år och varje gång man gör en ändring så skapar man ett nytt exemplar av katalogen som har 15 års skydd från och med uppdateringstillfället.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 11:43 #6
Supermoderator

Supermoderator

Jag håller med er om att det rent logiskt skulle kunna vara på det viset. Samtidigt så medför det att kataloger på nätet erhåller katalogskydd för en obegränsad tid vilket kanske inte var tanken med lagen. Vore bra om man kunde få klarhet i detta på något vis.
Oläst 2011-01-31, 11:49 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag håller med er om att det rent logiskt skulle kunna vara på det viset. Samtidigt så medför det att kataloger på nätet erhåller katalogskydd för en obegränsad tid vilket kanske inte var tanken med lagen. Vore bra om man kunde få klarhet i detta på något vis.
Du skapar ju inte en ny katalog om du inte uppdaterar den. Uppdaterar du den lägger du ner fortsatt arbete på den och skyddet gäller då fortfarande. Om någon däremot laddar ner en kopia av katalogen och sparar den så kan den kopian användas fritt efter 15 år.

Jag förstår inte vad det är som är oklart. Kataloger på nätet får inget obegränsat skydd. Att katalogen är elektronisk gör inte heller någon skillnad; jag kan skriva min adressbok med blyerts och låna ut den till dig så du kan göra en kopia. Ändrar jag något i den har jag förlängt skyddet för min uppdaterade version men din kopia blir fri efter 15 år.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017