FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hejsan,
sitter här och håller på att bestämma vilken hårddiska man ska satsa på... men sen ser jag att vissa ligger på 7200 rpm och vissa på 5400... vilken ska man välja? tex vilken av de nedståede skulle ni ha valt? SAMSUNG ECOGREEN F4 2TB 5400RPM SATA/300 32MB HITACHI ULTRASTAR A7K2000 2TB 7200RPM SATA/300 32MB det ändra skillnaden jag ser mellan dessa är att ena har 5400 rpm och den andra 7200... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Varv per minut. Ju fler varv desto snabbare går det att handskas med filerna
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Lägre RPM = Färre varv per minut = Långsammare = Billigare Högre RPM = Fler varv per minut = Snabbare = Dyrare Är det till en laptop så kan snabbare hårddiskar alstra mer värme och därmed göra datorn långsammare. Jag hade en laptop som efter att jag satt i ett 7200 varvare blev mycket snabbare dom första 10-20 minuterna man använde, därefter mycket långsammare. När jag skaffade en laptop-fläkt-platta att lägga den på så fungerade den fint. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
klart priset är olika ![]() 5400rpm är inte värt pengarna i en stationär, hade faktiskt inte haft det i en bärbar heller. Dock är jag den typen som kör SSD som boot disk på både stationär och bärbar (i bärbar endast ssd disken..) Sedan så bör man vara mer noggran med backups osv om man kör med ssd. Du bör ta en minst 7200 rpm disk helt enkelt, priset på likvärdiga diskar fast lägre rpm bör vara lägre eller i princip samma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag märker en stor skillnad i hastighet mellan varje "steg":
5400 -> 7200 -> 10000 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
mm hoppa 5400.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
5400 funkar som billig storage för filmbiblioteket..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror på vad du ska ha disken till.
Ska du ha den som systemdisk så kommer du sannolikt märka ganska stor skillnad, men som ren lagringsdisk kommer du inte märka någon större skillnad. Men jag skulle nog inte köpa 5400 rpm disk till en stationär dator även om den är lite billigare men är ungefär samma i övrigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Diskar är ju rätt billiga nu för tiden så att köpa en lite snabbare behöver inte kosta extra. Skall du ha den för lagring spelar det som sagt inte så stor roll men det är ju alltid skönare om det kan gå lite snabbare om man flyttar stora eller många filer.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|