Kom ihåg mig?

Stockholm stad köper visitstockholm.com för 70000 USD

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 11:43 #1
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Standard Stockholm stad köper visitstockholm.com för 70000 USD

Enligt Sedos senaste försäljningslistor samt DN Journals rapport så har domänen visitstockholm.com sålts för hela 70.000 USD, ca 480000:- SEK. Köparen var Stockholm Visitors Board som är ett kommunalt helägt bolag som har till uppgift att utveckla och marknadsföra Stockholm som besöksort.

Den tidigare ägaren är enligt domaintools historiska data USA baserade Worldwide Media Inc (mostwanteddomains.com), eller snarare Michael Berkens som bolagets ägare heter. Michael Berkens är väldigt framgångsrik domäninvesterare (bla. 2009 Domainer of the Year) samt en välkänd profil i branschen som också bloggar på thedomains.com. Personligen har jag haft förmånen att träffa Michael och hans fru Judi på TRAFFIC konferenser lite varstans, om du är intresserad av att läsa mer om Michael så kan jag rekomendera DN Journals cover story om honom som du hittar här.

Kul att se att statliga myndigheter och kommunala bolag börjar förstå värdet av en bra domänadress, försäljningen av msb.se i november förra året till krisberedskapsmyndigheten för 950000 kronor är ännu ett exempel på detta.

Avslutningsvis ett stort grattis till Michael för en fin försäljning och grattis till Stockholms Stad till en fin domän!

http://www.stockholm.com

Senast redigerad av eng3l den 2010-12-16 klockan 12:01
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 22:52 #2
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Wow grym försäljning! Grattis till Michael
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 22:59 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Kul att se att statliga myndigheter och kommunala bolag börjar förstå värdet av en bra domänadress
Jag ställer mig mycket tveksam till detta då det handlar om skattepengar. Förhoppningsvis kommer domännamnet att spela allt mindre roll i framtiden. Det skulle gynna utvecklingen av internet i en positiv riktning och skulle skapa en mer rättvis situation.
Oläst 2010-12-16, 23:41 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag ställer mig mycket tveksam till detta då det handlar om skattepengar. Förhoppningsvis kommer domännamnet att spela allt mindre roll i framtiden. Det skulle gynna utvecklingen av internet i en positiv riktning och skulle skapa en mer rättvis situation.
Jag ser ingen direkt skillnad på detta och att t.ex. kommunens turistbyrå annonserar om sin stad som semestermål. Jag (som skattebetalare) litar på att Stockholms Stad har räknat på att de kan komma att tjäna betydligt mer än 500 000 kr på denna turistportal. Sedan kanske de sätter värde i att använda samma "prefix" som hela Sveriges turistportal visitsweden.com.

Ett redan inarbetat eller bra domännamn kommer säkert betala sig i längden. Sedan kan man ju alltid diskutera om det inte är bättre att bygga upp en sajt kring ett nyregistrerat (ofta sämre) domännamn.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 10:43 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@tartareandesire - Utvecklingen är ju snarare (åtminstone på "kort sikt, 5-10 år) att domännamnen får en kanske viktigare roll än idag, eller kanske framförallt för inarbetade och för verksamheten, "naturliga" TLDer.
Tänker då på de nya TLDerna, som (väl) gör inarbetade domännamn mer viktiga. Alternativet är ju att TM-innehavare ska behöva bry sig om att skyddsregistrera under minsta lilla knatte-TLD som poppar upp.

@kw_wasabi - Jag håller med om att summan inte är speciellt uppseendeväckande och sannolikt en mycket bra investering..

..om det nu inte vore så att bindestrecksalternativet [visit-stockholm.com] som även den reggades 1999; toppar SERPen, innehavs av en "konkurrent"; "Destination Stockholm" (Strömma Turism & Sjöfart AB), är inarbetad (PR5) och på 6 språk.

Stockholms turistbolag har iofs gammal vana att förstöra bra domännamn 301: or till intetsägande .NET-URLer, 301:ar bla
"www.stockholmconventionbureau.com" till http://www.stockholmtown.com/default...epslanguage=EN
"www.eventstockholm.se" till http://www.stockholmtown.com/templat...epslanguage=SV
"www.stockholmcruise.com" till http://www.stockholmtown.com/templat...epslanguage=EN
"http://www.stockholmtown.se" till "http://www.stockholmtown.com"

Jag skulle "gissa" att det är bäddat för trubbel, med i bästa fall fler förvärv eller UDRP-tvist och i värsta fall civilrättslig olustighet..
Ska iaf bli intressant att se vad de gör med adressen..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 10:54 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@tartareandesire - Utvecklingen är ju snarare (åtminstone på "kort sikt, 5-10 år) att domännamnen får en kanske viktigare roll än idag, eller kanske framförallt för inarbetade och för verksamheten, "naturliga" TLDer.
Tänker då på de nya TLDerna, som (väl) gör inarbetade domännamn mer viktiga. Alternativet är ju att TM-innehavare ska behöva bry sig om att skyddsregistrera under minsta lilla knatte-TLD som poppar upp.
Det var som jag skrev en förhoppning och ingenting annat. Google har också verkat i den riktningen under de senaste åren. Givetvis bör man underlätta konkurrens och inte det motsatta. Sedan kommer det nog sällan vara relevant att skyddsregistrera alla nya TLD:er även om alla TLD:ers säljare kommer trycka på för att det är bra att registrera så många domäner som möjligt.
Oläst 2010-12-20, 10:54 #7
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Hade det inte varit vettigare och troligen billigare att köpa Stockholm.com av Krokoms kommun??

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:16
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 11:46 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
De har ju stockholm.se, det räcker väl gott?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 11:58 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Hade det inte varit vettigare och troligen billigare att köpa Stockholm.com av Krokoms kommun??
Det är inte Krokoms kommun som äger den;

Kod:
Registrant [8745]:
Hans Bremstrom [email protected]
Web Street, Inc.
5101 Knox Street
Suite A
Tampa
FL
33634
US
Hans Bremström har ägt den ett tag vid det här laget och han har tidigare drivits som en GEO annonsplats. Dessutom har Stockholm stad har förrut försökt att sno åt sig den:

Citat:
By chance, I also thought Stockholm.com would be of interest in the future. I realized this was right when I had the city of Stockholm and their lawyers banging on my door stating they had owned the name for more than 700 years, which is the age of the city.
från en intervju på associatedcities.com

Stockholm.com var också till salu på TRAFFIC Milano i April med en reserve på 100.000+ Euro. Så jag tror faktiskt priset var för högt för dom helt enkelt.

Senast redigerad av eng3l den 2010-12-20 klockan 12:06
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 12:05 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
De har ju stockholm.se, det räcker väl gott?
Kommunsidorna är ju mest för boende eller framtida boende i kommunerna. Att ha en separat sida för turism är nog ändå klokt.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017