FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Al-Qaida i Irak som har utfört massa terrorattentat i Irak måste väl ändå anses som inhemsk terrorism? Även om Al-Qaida finns lite var som helst så innebär det inte att allt de gör klassas som internationell terrorism... Är trots allt olika divisioner som inte har så mycket med varandra att göra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Håller med dig till 100%. Försiktig och uppmärksam skadar ju kanske inte att vara men att gå runt och vara rädd har man ingen större nytta av. Det är ju dessutom fullt möjligt att denna person agerat helt på egen hand precis som personer som stått för skolskjutningar här och där. Det kan mycket väl bottna i liknande mentala åkommor oavsett om man senare i livet hittar någon form av förevändning för att ha ihjäl människor. Jag ser det som en ganska primitiv operation även om Magnus Ranstorp inte verkar vara av samma uppfattning av någon anledning. Risken finns ändå att han inspirerar några andra till att göra samma sak vilket är betydligt värre.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 21:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kollade ändå upp ditt påstående och du hade rätt för något år sedan men nu är det mer och mer irakier som står för självmordsbombningarna: http://www.reuters.com/article/idUSLI176502 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Okej, visste inte att vi bara räknade det senaste året ![]() Eftersom inga uppgifter om terrordådet framkommit på förhand så får man väl ändå utgå från att denna självmordsbombare agerat på egen hand. Annars har väl inte övervakningen fungerat på önskvärt sätt. Det är väldigt viktigt att vi behåller möjligheten att övervaka telefoni och digital kommunikation även i framtiden.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 21:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt Amerikanska myndigheter så dödades ungefär 16.000 personer i terrorattacker under 2008. Av dessa var 19 amerikaner. Och så värst mycket mer västerlänningar drabbas inte heller under det året.
http://www.america.gov/st/.../2009/....0.6059229.html Attentat för övrigt som drabbar västlänningar är mycket fåtaliga totalt sätt. Efter den 11 september, London 2005, 56 döda och Madrid 2004, 191 döda, är det inte mycket som drabbat västerlänningar. Men naturligtvis finns det en agenda hos en del att försöka utpeka muslimer som terrorister och ett stort hot mot oss i väst. Det gör det lättare att visa handlingskraft genom nya övervakningslagar eller för den delen driva en politisk linje om invandrare i största allmänhet. Motiven att hetsa mot islam är lite olika. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hoppas inte att ni eller folk går runt och är rädda nu, ser detta som en instabil människa.
Går inte runt med rädsla hela dagarna, denna rädsla gynnar vissa... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.
Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex? I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks. Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas. Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |