Kom ihåg mig?

Dagen då terrorismen kom till Sverige

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-12, 21:03 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Al-Qaida i Irak som har utfört massa terrorattentat i Irak måste väl ändå anses som inhemsk terrorism? Även om Al-Qaida finns lite var som helst så innebär det inte att allt de gör klassas som internationell terrorism... Är trots allt olika divisioner som inte har så mycket med varandra att göra.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 21:18 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Al-Qaida i Irak som har utfört massa terrorattentat i Irak måste väl ändå anses som inhemsk terrorism? Även om Al-Qaida finns lite var som helst så innebär det inte att allt de gör klassas som internationell terrorism... Är trots allt olika divisioner som inte har så mycket med varandra att göra.
Som jag sa så är det oftast utländska självmordsbombare som har stått för dåden i Irak. Kriminella brukar undvika att gå på sina egna och det är givetvis alltid lättare att få självmordsbombare att angripa ett annat land än sitt eget.

Citat:
Ursprungligen postat av 7AAA7 Visa inlägg
Jag hoppas inte att ni eller folk går runt och är rädda nu, ser detta som en instabil människa.

Går inte runt med rädsla hela dagarna, denna rädsla gynnar vissa...
Håller med dig till 100%. Försiktig och uppmärksam skadar ju kanske inte att vara men att gå runt och vara rädd har man ingen större nytta av. Det är ju dessutom fullt möjligt att denna person agerat helt på egen hand precis som personer som stått för skolskjutningar här och där. Det kan mycket väl bottna i liknande mentala åkommor oavsett om man senare i livet hittar någon form av förevändning för att ha ihjäl människor. Jag ser det som en ganska primitiv operation även om Magnus Ranstorp inte verkar vara av samma uppfattning av någon anledning. Risken finns ändå att han inspirerar några andra till att göra samma sak vilket är betydligt värre.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 21:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 21:27 #3
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Som jag sa så är det oftast utländska självmordsbombare som har stått för dåden i Irak. Kriminella brukar undvika att gå på sina egna och det är givetvis alltid lättare att få självmordsbombare att angripa ett annat land än sitt eget.
Okej, du går rent efter nationalitet och inte att terrorismen är inhemsk inom Irak (dvs Al-Qaida Iraq verkar i Irak).

Kollade ändå upp ditt påstående och du hade rätt för något år sedan men nu är det mer och mer irakier som står för självmordsbombningarna:
http://www.reuters.com/article/idUSLI176502
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 21:35 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Okej, du går rent efter nationalitet och inte att terrorismen är inhemsk inom Irak (dvs Al-Qaida Iraq verkar i Irak).

Kollade ändå upp ditt påstående och du hade rätt för något år sedan men nu är det mer och mer irakier som står för självmordsbombningarna:
http://www.reuters.com/article/idUSLI176502
Nja, går väl lika mycket efter vilken organisation som står bakom. Även om det är någon gruppering i Irak som tar på sig ett dåd så kan de vara finansierade utifrån, rekrytera från andra länder osv. Eftersom de ser sig som en del av en större skara heliga krigare så tycker jag nog man får kalla det för internationell terrorism ändå.

Okej, visste inte att vi bara räknade det senaste året Det varierar nog en hel del med tiden beroende på vilka som finansierar och planerar samt var det för tillfället är lättast att rekrytera. Tidigare har man ofta valt sårbara och frustrerade människor i flyktinglägren och då varierar nationaliteterna en hel del. Det hör ju liksom till sakens natur att man får slut på folk.

Eftersom inga uppgifter om terrordådet framkommit på förhand så får man väl ändå utgå från att denna självmordsbombare agerat på egen hand. Annars har väl inte övervakningen fungerat på önskvärt sätt. Det är väldigt viktigt att vi behåller möjligheten att övervaka telefoni och digital kommunikation även i framtiden.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 21:43
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 21:51 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Enligt Amerikanska myndigheter så dödades ungefär 16.000 personer i terrorattacker under 2008. Av dessa var 19 amerikaner. Och så värst mycket mer västerlänningar drabbas inte heller under det året.
http://www.america.gov/st/.../2009/....0.6059229.html
Attentat för övrigt som drabbar västlänningar är mycket fåtaliga totalt sätt. Efter den 11 september, London 2005, 56 döda och Madrid 2004, 191 döda, är det inte mycket som drabbat västerlänningar.

Men naturligtvis finns det en agenda hos en del att försöka utpeka muslimer som terrorister och ett stort hot mot oss i väst. Det gör det lättare att visa handlingskraft genom nya övervakningslagar eller för den delen driva en politisk linje om invandrare i största allmänhet. Motiven att hetsa mot islam är lite olika.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 22:13 #6
7AAA7 7AAA7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Medlem

Citat:

Håller med dig till 100%. Försiktig och uppmärksam skadar ju kanske inte att vara men att gå runt och vara rädd har man ingen större nytta av. Det är ju dessutom fullt möjligt att denna person agerat helt på egen hand precis som personer som stått för skolskjutningar här och där. Det kan mycket väl bottna i liknande mentala åkommor oavsett om man senare i livet hittar någon form av förevändning för att ha ihjäl människor. Jag ser det som en ganska primitiv operation även om Magnus Ranstorp inte verkar vara av samma uppfattning av någon anledning. Risken finns ändå att han inspirerar några andra till att göra samma sak vilket är betydligt värre.
Precis!, orkade inte skriva så mycket(lat idag), men håller med dig!
7AAA7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 21:11 #7
Medlem

Medlem

Jag hoppas inte att ni eller folk går runt och är rädda nu, ser detta som en instabil människa.

Går inte runt med rädsla hela dagarna, denna rädsla gynnar vissa...
7AAA7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:56 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 09:14 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.
Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.
Oläst 2010-12-13, 17:43 #10
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.
Fast när det gäller privata företag har du alltid valet att välja ett annat företag som kan ge dig en likande tjänst. Om företagen skiter i det så kommer det komma ett nytt företag som ger en likande tjänst fast utan att samla in massa information. Så länge det finns en hälsosam konkurrens på marknaden så kommer det troligen finnas företag som tar hänsyn till detta och därmed har du möjligheten att välja.
Om staten gör detta har du inte samma möjlighet att välja bort det.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017