Kom ihåg mig?

Tips på bästa avkastning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-29, 21:54 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Standard Tips på bästa avkastning?

Jag funderar lite hur man ska på ett bra sätt få sitt kapital att växa mer än räntan på banken. Finns det några duktiga här som kan ge lite tips?

Jag brukar lägga ca 20% av överskottet på aktiefonder med mellanstor risk
Men jag vet inte riktigt hur man bäst ska förvalta resterande 80% för att inte riskera att förlora det och få mer än 2% i ränta!

Alla tips är välkomna från er som har lyckats förvalta sitt eget kapital. Tror att många fler här kan behöva liknande tips
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:16 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Sluta betala skatt Och flytta bolaget till något skatteparadis. Det bör ge bra avkastning

Annars är det svårt att placera dom bra utan att låsa dom under en längre tid, alla fall om man vill ha utan risk.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:18 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Testa låna ut till fastighetsbolag som du tror kommer ge tillbaka pengarna. Du kan ofta få 5% om du binder under 1 år.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:19 #4
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Sedan kan man få högre ränta om man vill binda pengarna en tid. Med statlig insättningsgaranti så är pengarna helt säkra. Strukturerade produkter kan du även titta på. Företagsobligationer, du hamnar före aktieägarna vid en konkurs, i stora svenska börsbolag kan man köpa obligationer med runt 5-7% i ränta, det brukar dock främst vara långa obligationer med en löptid på +1 år. När det gäller fonder så är avanza zero en personlig favorit, inga avgifter, bra fond sålänge man tror att OMX ska gå upp. Synd dock att det inte finns en avanza zero bear, som blankar i OMX nedgång.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-29 klockan 23:47 Anledning: Egenreklam raderad
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:33 #5
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
Flitig postare
heavencloudss avatar

Du ska absolut inte spara i fonder. Fonder är en laglig form av stöld och inget annat. Jag studerar ekonomi och kan ge dig de bästa tips du kan få.

* Köp aldrig fonder. (Anledning: Förvaltningsavgiften oavsett storlek äter sakta men säkert upp dina pengar mer och mer för varje år. Googla ränta-på-ränta effekten så förstår du varför).
* För högst avkastning på längre sikt är att investera i aktier (i princip vilka som helst), fördela ditt kapital så du har cirka 5-10 olika aktier beroende på vilken risk du kan tänka dig.

Om du känner dig för "feg" för aktier så är faktiskt sparkonto med bra ränta ett alternativ =)

Lycka till med investerandet! (Och snälla, sätt aldrig en enda krona i en fond)
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:45 #6
Davves avatar

Davves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
Du ska absolut inte spara i fonder. Fonder är en laglig form av stöld och inget annat. Jag studerar ekonomi och kan ge dig de bästa tips du kan få.

* Köp aldrig fonder. (Anledning: Förvaltningsavgiften oavsett storlek äter sakta men säkert upp dina pengar mer och mer för varje år. Googla ränta-på-ränta effekten så förstår du varför).
* För högst avkastning på längre sikt är att investera i aktier (i princip vilka som helst), fördela ditt kapital så du har cirka 5-10 olika aktier beroende på vilken risk du kan tänka dig.

Om du känner dig för "feg" för aktier så är faktiskt sparkonto med bra ränta ett alternativ =)

Lycka till med investerandet! (Och snälla, sätt aldrig en enda krona i en fond)

Jag började med fonder igen för 2 månader sedan, just nu ligger det på 4,7 % i vinst... Finns ju ingen sådan ränta på marknaden just nu?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:59 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Köp GULD. Kommer garanterat gå upp under en lång tid framöver.
Men köp för guds skull inte guld på papper.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 22:59 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Det där är inte ränta, det är värdetillväxt. Har inget med ränta att göra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 23:06 #9
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Aktier, helt klart. Det är jäkla kul också!

Har du inget intresse för aktier finns fonden Avanza Zero. Den funkar bra som bas för dom flesta. En mix av olika investmentbolag funkar också bra. Ofta får man rabatt på innehaven samt bra direktavkastning. Investor, Kinnevik, Industrivärden och Ratos är ett par exempel.

Att säga att i princip vilka aktier som helst är bra är ett dåligt tips. Ska du investera i aktier måste du läsa på vad du köper, annars finns risken att du rationaliserar dig fram till Eniro, SAS, HQ bank etc. Som amatör är det lätt att man lockas av fallande knivar men nästan alltid har man fel - de faller ytterligare.

Då skulle jag hellre rekommendera företag som går med vinst, har relativt hög och stabil direktavkastning, har marginal för att höja direktavkastningen i framtiden och fortfarande växer. Relativt hög och stabil soliditet är också viktigt, likaså PE- och PS-talen (man vill inte betala överpris).

Vilka bolag man ska ta in beror till stor del av ens riskvillighet. Jag har försökt att ta det lugnt och satsa på stabila direktavkastare. Det är lite tråkigt eftersom man hyfsat passiv men har man ett jobb också har man inte tid att sitta och day-trada. Dessutom går många traders med förlust.

Senast redigerad av dAEk den 2010-11-29 klockan 23:11
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 23:35 #10
heavencloudss avatar
Flitig postare

Flitig postare
heavencloudss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Jag började med fonder igen för 2 månader sedan, just nu ligger det på 4,7 % i vinst... Finns ju ingen sådan ränta på marknaden just nu?
Jag menar generellt och historiskt.

Enligt historik har även fonder en snittavkastning på 5% per år och aktier 11%.

I min PPM (där man bara kan ha fonder) så har jag senaste året dubblat mitt kapital men det betyder även att jag betalar ännu mer i förvaltningsavgift.

Exempel:
Du sätter in 100'000 kr i en fond med avkastning på 10% per år. Förvaltningsavgiften är 1%. Efter 20 år har du 672'000 kr i fonden om du inte hade haft några förvaltningsavgifter.

År 1:
Du har i slutet av året 108'900 kronor (110'000 - förvaltningsavgift på 1%, dvs 1110 kr)

År 5:
Du har i slutet av året 154'548 kronor (efter avgifter). Notera här att förvaltningsavgiften för senaste året blev cirka 1550 kronor när det första året var 1110 kr.

År 10:

Du har i slutet av året 236'703 kronor (efter avgifter). Förvaltningsavgiften 2360 kronor.

År 20:
Du har i slutet av året 555'244 kronor (efter avgifter). Förvaltningsavgiften 5552 kronor. Här skulle du utan avgifter haft (som jag tidigare skrev) 672'000 kronor. Du har alltså t.om. år 20 betalat hela 117'000 kronor i avgifter vilket är 117% av ditt investerade kapital.

Hur slipper man undan avgifterna?
- Jo, du köper aktier som bara har ett courtage (fast köpepris) som oftast ligger runt 99 kronor men som finns till låga 9 kronor hos de billigaste aktörerna.

Och eftersom aktier i snitt har högre avkastning än fonder så har du redan nu två argument varför aktier är bättre.
* Inga årliga kostnader.
* Historiskt sett högre avkastning.
* När du har en fond betalar du såklart avgifter även när det går neråt.
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017