| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Sitter du på ett trådlöst nätverk utan/med WEP-kryptering?
Om så är fallet så kan andra enkelt koppla upp sig på ditt nätverk och göra i princip vad som helst. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Som svar på frågan: ja, men nej, sitter på trådlöst fast med WPA2 kryptering och ett 14siffrigt lösen med blandat bokstäver och siffror.hmm, gjorde en viruscheck på mina föräldrars dator och hittade 12 virusvarningar med AVG. SKumt att inte Telias "superantivirus" hittat dessa förr. Fattar inte att de får lämna ut dessa produkter och kalla det säkert. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
man tycker ju att deras antivirus bör ha känt av dessa, Scannar deras antivirus mailen med?? |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
Medlem
|
Citat:
Som sagt, säkerhetsmjukvaror av olika slag är inte idiotsäkra. Det krävs lite av användaren också. Om en säkerhetsmjukvara ska vara idiotsäker ska den inte tillåta någonting alls. Förstår inte hur man kan tro att en mjukvara ska göra att en dator är totalt säker och att inga fel uppstår. Klickar man på install, sedan "Tillåt" i en eventuell UAC ruta så kan man ju knappast gnälla på Telia för att programet gör något dumt med ens dator. Säger inte att det är så i det här fallet, men man behöver ju inte spy galla på allt så fort det finns en chans heller
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Jag fick för ett par månader sedan ett liknande brev från Telia, fast då hade mail från min IP-adress fastnat i antivirusen på smtprelay.telia.com. I mitt fall berodde det på att jag då hade en egen mailserver hemma som tog emot mail för mina privata domäner och vidarebefordrade dem till mitt Gmail-konto, så när någon illvillig rackare skickade ett virusinfekterat mail till mig (med en mailbox i någon av mina privata domäner som mottagare) passerade den Telias antivirus på väg från min mailserver till mitt konto hos Google.
Efter lite resultatlös korrespondens med Telia Kundservice tog jag istället kontakt med Telia Abuse och förklarade min situation, varpå jag fick svaret att de lagt en notis om detta för mitt konto och att jag skulle slippa brev om det hände igen. Mitt tips är alltså att kontakta [email protected] istället för Telia Kundservice om man vill ha kompetenta svar. Antagligen inte samma situation, men någon annan som läser tråden kanske råkat ut för liknande problem. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Spelar ju ingen roll om du var hemma eller ej, är ngn dator i hemmet uppkopplad så ser ni inte när dessa spam skickas om ni har en mask el liknande. (vilket ni verkar ha)
Ladda hem lite antispyware och scanna igenom era datorer. Morsans sambo är helt ny på datorer och hans dator har jag fyllt till bredden med Allt vad anti program heter, Eftersom han är ny så är det lätt hänt att han klickar ja på ngn ruta som ploppar upp och vips så har trojanen/viruset fått fotfäste i datorn. Din mamma kan mkt väl ha fått in ngt skit i datorn då dessa bilder m.m. som cirkulerar öppnas utan att tänka på säkerheten eftersom det kommer från ngn man känner. Så kolla datorerna innan du börjar kalla Felias support för hjärndöda, |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|