FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej webmasters,
När jag är inloggad på webmaster tools på Google så står det att det finns 1 441 webbadresser i webbindex och 1 548 skickade webbadresser. Vilket då betyder att alla mina inlägg inte har indexerats (?). I så fall vad har jag gjort för fel? Wordpress-pluginet XML Sitemap Generator finns installerat. Sedan kan någon förklara för mig vad uppdateringsfrekvens och prioritet innebär, och hur inställningarna för dem ska vara? Slutligen, jag har läst att xml-sitemaps är inte bra för SEO, stämmer detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En vild gissning är att inläggen som inte indexerats inte innehåller tillräckligt med innehåll för att Google ska tycka att det är värt att indexeras.
Jag har för övrigt också varit med om något liknande - vill minnas att talet i Google Webmaster Tools inte stämde överens med vad sökmotorn visade. Du har högst sannolikt inte gjort något fel. Men ta dig en titt på ett inlägg som inte indexerats och se ifall det innehåller tillräckligt med innehåll. Och som sagt, detta är bara en vild gissning. XML-sitemaps är guldvärda för SEO. Vart har du läst det någonstans? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Sweely: XML Sitemaps påverkar inte SEO nämnvärt utan är snarare ett verktyg för att tala om för sökmotorerna "titta, jag finns här".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min erfarenhet är att man klarar sig utan sitemaps om man har en bra och "besökarvänlig" länkstruktur/navigering på sajten. Det skadar dock inte att skapa XML-sitemaps för att inte riskera att Google missar något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sitemaps är ju jättebra för att för att få google att indexera fler sidor och då ökar ju chansen för att Google ska hitta någon sida som har relevant innehåll och då kommer man ju högre upp i resultaten, eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Typ. Ju mer relevant innehåll en sida har - desto lättare blir det att ranka.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har ju dock ingenting med sitemap att göra utan sidans innehåll som du själv säger... Normalt sett indexerar Google alla relevanta sidor utan att man har en sitemap.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu när vi ändå pratar om sitemaps; hur utformar man sitemaps när det finns miljontals unika sidor på en webbplats?
Och riskerar jag något med att skicka in en xml-sitemap till google om min sida redan rankar bra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Har man så pass många sidor så är det nog bra att använda lastmod och lägga de som uppdaterats separat. Huruvida Google har intresse av att indexera alla sidor på en sådan sajt är en annan femma. Känns som det inte är särskilt mycket unikt material?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-13 klockan 16:52 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|