Kom ihåg mig?

Från colo till cloud

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-15, 09:56 #9
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Det låter som ett vettigt och ansvarsfullt sätt att se på den framtida migrationen tycker jag.
Mer sådant . Många kräver gudagåvor och vill samtidigt inte tänka på hur de ska försöka komma nära :P.

Har ni lagt upp en tidsplan för hur detta ska gå?

Tänk på lite saker som "säsong" för siten i trafik.
Vissa siter har säsong som varierar under ÅRET (högt eller lågt på sommaren är ganska vanligt beroende på tema på site).
Vissa siter har att helgen är det helt dött.
Andra siter har tisdag, onsdag, torsdag dött..

Lite sådant så ni gör en smärtfri flytt. efter hundratals flyttar så är man med om mycket strul :P.
Vi har en bra kontakt med vår nuvarande host, så jag ser inget problem i att de ska kunna hosta oss tills dess att vi har fått igång allt på en molnbaserad tjänst. De kan som sagt inte erbjuda oss det vi söker, så det finns inga "hard feelings".

Min plan är att sätta upp allt i förväg, flyttar domäner till nya hosten men bibehåller pekningen till de gamla IP-adresserna. När vi väl fått allt att springa på som det ska så pekar vi om dem till nya IP-adresser, och hos den gamla hosten kan man då t.ex. sätta upp en temporär sida som informerar om flytten och kanske t.o.m. skicka vidare till någon subdomän som man sett till att peka om i förväg (för de som använder sig av långsamma DNS:er).

Vi har som minst trafik under nattetid på veckodagarna, så planerar att göra flytten under natten på t.ex. en månadg. Jag tror väl att jag täcker upp de flesta problem om jag gör enligt ovanstående. Även om det skulle innebära att vi drar över deadline, så skulle det inte medföra någon nertid.

Något att tillägga?
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017