Kom ihåg mig?

Lurad på lönen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-05, 23:32 #11
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Eller så skicka ett brev där du meddelar att ni kommer börja ta ut en licens avgift för en del i koden som de inte har betalt med. Denna kommer att börja gälla om 30 dagar.

Ge dem två alternativ
1. betala resterande
2. hyra en del av koden av er för x antal tusen i månaden.

Sen som studiox säger, det är bara att spela dum (om det inte finns ett avtal som säger att det är svart) för då blir det upp till företaget att kontrollera att ni ha f-skatt.

Vad du kan göra är att du tar upp denna inkomst i din deklaration nästa år. Då har du ryggen fri och de måste betala arb-avgift och skatt, sen så kan du alltid kräva dem på semestertillägg på 12%
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-05, 23:51 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Men jag förstår inte. Har du fått lön var du väl anställd? Eller så var du konsult och fick ersättning? Vilket var det?

Har du fått lön bör det ju vara fråga om en anställning även om det inte finns något skriftligt avtal.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 01:38 #13
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Tack för alla svar!

Jag har några frågor till.
  • Är det till någon nackdel att jag redan har fått en mycket liten del i ersättning redan? Jag menar, skulle inte företaget i fråga kunna påstå att detta var ersättningen för hela jobbet, om dom nu vågar det med tanke på att jobbet tydligen var svart.
  • Vem är det som måste bevisa att dom kör på våran kodbas?
    Jag kommer aldrig bli insläppt i deras nuvarande repo och eftersom vårt jobb innefattar bakomliggande kod, så har jag lite svårt att peka på vad vi har gjort.

I morgon Onsdag så ska jag ta och prata med juristen som kåren har till förfogande för oss elever. I morgon kväll så tar jag även och ringer företaget och berättar mitt 'erbjudande'. Samtalet kommer vara grundat på vad ni skriver här och vad juristen har att säga, så har ni fler tips eller varningar så är jag idel öra.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Har du egen firma, och i så fall har du en F-skattsedel?[..]
Jag har ett bolag, men det är inte bolaget i sig som står som ägare till koden.
Det har med andra ord inte varit på tal om att mitt bolag skulle vara involverat på något sätt, jag tvivlar även på att dom ens vet att jag äger ett AB.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
[..]Om du har F-skattsedel måste du själv betala in arbetsgivaravgifter och skatt.[..]
Skulle jag inte bara kunna spela på att jag faktiskt inte har deklarerat än?
Jag menar, min deklaration för mig som privatperson fylls inte i förrän nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Pal Visa inlägg
Även om det var ett tag sedan jag läste arbetsrätten så har jag ändå relativt bra koll på den. Du får hålla inne den del av innehållet som motsvarar den kvarvarande fordran.

Således, har han endast betalt 50% av lönen så får du hålla inne ungefär hälften av produkten. Det bör dock påpekas att om uppdragsgivare och uppdragstagare påstår olika lönebelopp så är det den som påstår det högre beloppet som har bevisbördan.

Med andra ord så är det du som behöver visa på det högre lönebeloppet, kan du inte göra det och ändå håller inne delar av produkten så kommer du att bli skadeståndsskyldig för eventuell skada som uppdragsgivaren lider.

För det fall ni inte följt skattelagstiftningen ("svartjobb") så gör inte det att pactum turpe aktualiseras utan ni kan fortfarande driva processen. Sedan har ni ju alltid möjligheten att betala skatt i efterhand så det är svårt att avgöra om det är svartjobb eller ej om ni inte deklarerat än.
Hur fungerar det med X% av koden när det gäller programmering?
Koden går ju inte att använda om inte allt finns med. Det skulle med andra ord kunna ge exakt samma effekt som att begära tillbaka allt.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Därmed har du etablerat ett krav gentemot bolaget. Får du inget svar så återkommer du med en skriftlig påminnelse då dessa tio dagar passerats. Har du fortfarande inget svar så har du grund för ett betalningsföreläggande som du ansöker hos Kronofogden.

När betalningsföreläggandet når bolaget AB måste dom antingen avvisa ditt krav eller betala. Om dom struntar i föreläggandet får du automatiskt rätt (sk Tredskodom).

Om dom avvisar kravet får du möjlighet att begära att ärendet ska utredas av tingsrätten vilket du naturligtvis väljer och då får dom avgöra huruvida du har rätt eller ej. Jag skulle tro att Bolaget AB inte vill att ärendet ska gå till Tingsrätten.

Det faktum att du arbetat för företaget, levererat kod och dessutom fått betalt räcker väldigt långt i en förhandling.
Har nästan testat denna variant.
Skickade ett krav i början, men fick ett väldigt elakt mail tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
[..]1.) Finns det någon skriftlig kommunikation i det hela? Dvs. där ni kommer överens om vad ni/du ska få i lön? [..]
Nej, det finns inget skriftligt som tyder på att jobbet skulle innebära någon ersättning av något slag. Men det finns heller inget som säger att dom får använda koden, eller att vi på något sätt har givit dem kodbasen.

Citat:
[..]
2.) Framgår det på något sätt att det är svart?
[..]
Nej, detta eftersom att det faktiskt inte finns några mail på att jobbet skulle innebära någon ersättning.

Jag har fått mail i efterhand när delar av ersättningen betalats ut.
Mailen ser ungefär ut så här:

'Nu har du X antal kronor på dit kontot, tack för hjälpen!'

Citat:
[..]
Om du är medveten om att det är svart, och det inte finns något som helst avtal mellan er så kan du ta koden och kräva att dom betalar annars får dom inte koden (säg att det fattas en viktig komponent)
[..]
Dom har redan satt nya utvecklade på jobbet.
När jag och min kollega lämnade över arbetet så hade dom redan en 'riktig' konsult på plats som jobbade vidare på de vi hade gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Men jag förstår inte. Har du fått lön var du väl anställd? Eller så var du konsult och fick ersättning? Vilket var det?

Har du fått lön bör det ju vara fråga om en anställning även om det inte finns något skriftligt avtal.
Jag vet inte riktigt hur det var tänkt från början då jag och min kollega blev head-huntade p.g.a ett annat jobb som vi gjorde.
Bolaget kontaktade oss och frågade om vi var intresserade, sedan rullade allt på. Det är därför jag inte riktigt kan avgöra om vi har varit anställda eller inhyrda som konsulter.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 05:49 #14
Supermoderator

Supermoderator

I brist på avtal och annat skulle jag anse att ni varit anställda. Ni har fått ut en nettolön men har ännu inte erhållit någon lönespec eller liknande. Jag tror att din starkaste kort är att hävda att du varit anställd. Du kan använda dig av eventuell fackförening i din kamp mot uppdragsgivaren.

Det är ju arbetsgivaren som ska rapportera in din lön till skattverket årligen i efterskott.
Oläst 2010-10-06, 13:36 #15
sancar sancar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
sancar sancar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Jag skulle ha skaffat "indrivare" som ser till så att du får betalt
sancar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 00:14 #16
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Hur fungerar det med X% av koden när det gäller programmering?
Koden går ju inte att använda om inte allt finns med. Det skulle med andra ord kunna ge exakt samma effekt som att begära tillbaka allt.
Nu vet jag inte exakt vad eller hur ni kodat men vore det exempelvis en webbsida så skulle ni kunna återhålla kod som motsvarar hälften av dess funktionalitet. Såsom att sidan fungerar att titta på men inget med databasen aktualiseras eller att hälften av knapparna inte fungerar.

Så se till halva funktionaliteten istället för halva mängden kod, i den mån ni fått betalt för 50% av erfordrat belopp. Koden är genom detentionsrätt er säkerhet för att få avtalad betalning, vilket är ett fullt lagligt påtryckningsmedel. Detta förutsatt att ni kan visa att ni faktiskt har en fordran som motsvarar den produkt ni avhållit.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 03:50 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag blir så trött....

Du måste alltid redan innan jobbet påbörjas ha fullkomligt klart för dig vilka de två avtalsparterna är, är det företagen eller privatpersone`?

Sen finns inte alternativet "svart" när man bedriver en verksamhet. Allt ska redovisas "vitt" till sista kronan.

Avtal ska göras skrifligt för att undvika tvistigheter som den här...

Prata med en riktig advokat inte en sabla jurist, det blir billigare med advokat för de avslutar ärenden snabbare än jurister.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 19:06 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Prata med en riktig advokat inte en sabla jurist, det blir billigare med advokat för de avslutar ärenden snabbare än jurister.
Vet inte ens om det där är värt att kommentera men jag kan konstatera att ingen av Sveriges bästa jurister har titeln advokat.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 20:57 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Vet inte ens om det där är värt att kommentera men jag kan konstatera att ingen av Sveriges bästa jurister har titeln advokat.
Vilken källa?
Oläst 2010-10-13, 22:49 #20
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Nej för då hade de varit advokater. En jurist kan ha en filosofie magister-examen (fil.mag.) medan en advokat måste vara ledamot av Sveriges advokatsamfund för att få den titeln. Innan personen blir advokat måste h*n ha en juristexamen, samt praktisk juridisk verksamhet i minst fem år.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017