FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det går mycket fortare att läsa in det i en databas först, särskilt om du tänker söka i innehållet. XML-klasserna kräver dessutom mycket minne om det är stora filer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man får göra en avvägning helt enkelt. Har man lite större Xml-filer är SAX ett bättre alternativ eftersom man - precis som Emil skriver - ganska snabbt får OutOfMemory-exceptions. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
För att ta upp en gammal tråd från mig igen eftersom att jag behöver hjälp med detta igen.
Hur gör man för att jämföra den information jag har sparat i databasen med informationen från en xml fil? Eftersom att jag vill ta bort information som inte längre finns i xmlfilen och lägga till den nya informationen från xmlfilen i databasen? XML filen innehåller ju som sagt endast en pubDate så jag antar att jag måste göra en jämförelse på vad som finns i databasen och vad som finns i xmlfilen och ta bort det som finns i databasen men inte i xml filen och lägga till det som finns xml filen men inte finns i databasen. Hur och på vad gör jag denna jämförelse? För att vi ska ha någonting att leka med så kan vi använda oss av xmlfilen fritidsresor använder på tradera (en feed som uppdaters ofta och har mycket info): http://www.fritidsresor.se/Blandade-...feeds/tradera/ Det enklaste vore ju att bara ta bort all information och lägga till den igen men det känns onödigt prestandasugande och det känns som om det "borde" finnas någon smidig lösning för detta? Är det som så att det kräver mer prestanda att utföra detta istället för att hämta ut datan direkt ur xml dokumentet med exempelvis Simple Xml / DOM och Xquery eller är det fortfarande att föredra att kopia över all data till databasen. Jag vill som sagt att man ska kunna sortera efter namn osv. Nu vet jag att det går att göra via Xquery och inte bara via RDBMS. Så om någon har idéer? Dela dem gärna! Gärna även en liten kodsnutt om du har. Om någon glömt eller inte upptäckt och vill veta så använder jag mig av MySQL, PHP. Tack på förhand för att ni sätter er in i en gammal tråd igen. Senast redigerad av mojitoo den 2010-08-31 klockan 17:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Behöver du inte spara nåt i tabellerna är det bara att trunkera dem. Det går oftast väldigt snabbt och är effektivare än delete-queries.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Av ren nyfikenhet, vad är mest effektivt och den bästa lösningen om man skulle ha flera feeds?
Är det då effektivare att spara varje feed i en separat tabell (feed_tradera_ginza, feed_tradera_cdon osv) som man sedan tar truncate table på och läser in den nya datan. Sedan för att skriva ut dem tillsammans på hemsidan så gör man en INNER JOIN mellan dem. Eller är det effektivare att spara alla i en och samma tabell (product_feeds) och då använda sig av UPDATE och DELETE istället? Finns det någon gräns när det ena respektive det andra alternativet är mer eller mindre effektivt? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|