Kom ihåg mig?

Starta företag i annat EU-land?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-20, 20:44 #4
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Okej, så jag behöver alltså inte bry mig om att jag är Svensk medborgare? Det låter ju perfekt. Bara tuta och köra. Nästan.
Inte ens i närheten!

Om vi tar fråga ett först. Ja, inom EU råder fri etableringsrätt för företag och du har mycket riktigt rätt att flytta till vilket land som helst och bosätta dig där. De kommer givetvis inte neka dig att betala skatt.

När det gäller den resterande delen i den ursprungliga frågan så är svaret som alltid inom juridiken "det beror på". Om du inte tjänar några pengar i Sverige beror svaret främst på om du har kvar din skattehemvist här. Har du det så är du obegränsat skatteskyldig för alla dina inkomster och måste alltså deklarera allt i Sverige. Du kommer dock troligen få avräkning för den skatt du betalat i det andra landet eftersom Sverige har ett troligen har ett gällande skatteavtal med det landet.

Hur vida du vistas i Sverige mycket (mer än 72 dagar) och/eller har fast anknytning hit är det som bedöms. Fast anknytning är en bedömning som skatteverket gör men du kan läsa paragrafen som man utgår från här: https://lagen.nu/1999:1229#K3P7S1

I många fall blir det så pass jobbigt att jag rekommenderar en skattejurists hjälp. Det är t.ex. inte ovanligt att man blir obegränsat skatteskyldig i båda länderna och därför måste betala t.ex. inkomstskatt till staten i det nya landet och svenska staten på samma inkomst.

Senast redigerad av rhuse den 2010-07-20 klockan 20:47
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017